Az ikon deszakralizációja. Uitz Béla, Vajda Lajos és az orosz avantgárd

The thesis examines the influence of the traditions of Russian icon painting on 20th century (avant-garde) art. The artists of the Russian avant-garde organically integrated the iconographic principles of icon painting into their art, but reworked them according to their own artistic vision. For the...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Shah Gabriella
További közreműködők: Bagi Ibolya (Témavezető)
Dokumentumtípus: Disszertáció
Megjelent: 2021-09-17
Kulcsszavak:ikon, vallás, orosz avantgárd, Vajda Lajos, Uitz Béla, 20. század
Tárgyszavak:
doi:10.14232/phd.10775

mtmt:32855914
Online Access:http://doktori.ek.szte.hu/10775
LEADER 02876nta a2200277 i 4500
001 dokt10775
005 20221014135219.0
008 210127s2021 hu om 0|| hun d
024 7 |a 10.14232/phd.10775  |2 doi 
024 7 |a 32855914  |2 mtmt 
040 |a SZTE Doktori Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Shah Gabriella 
245 1 3 |a Az ikon deszakralizációja. Uitz Béla, Vajda Lajos és az orosz avantgárd  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Shah Gabriella 
246 1 0 |a Desacralisation of the Icon. Béla Uitz, Lajos Vajda and the Russian Avant-Garde  |h [elektronikus dokumentum] 
260 |c 2021-09-17 
502 |a Disszertacio 
520 3 |a The thesis examines the influence of the traditions of Russian icon painting on 20th century (avant-garde) art. The artists of the Russian avant-garde organically integrated the iconographic principles of icon painting into their art, but reworked them according to their own artistic vision. For the two great creators of Hungarian art history, Béla Uitz and Lajos Vajda, rethinking the traditional interpretation of icons and their incisive presence in their life’s work also played an extremely important role. In presenting the two different artistic perspectives, the dissertation analyses in detail how Russian avant-garde artists influenced the development of the two artists and how they incorporated the phenomena of Russian and Serbian icon art into their art. 
520 3 |a A disszertáció az orosz ikonfestészet hagyományainak a 20. század (avantgárd) művészetére gyakorolt hatását vizsgálja. Az orosz avantgárd alkotói művészetükbe organikusan beépítették az ikonfestészet ikonográfiai elveit, miközben saját művészi látásmódjuk szerint átdolgozták azokat. A magyar művészettörténet két nagy alkotója, Uitz Béla és Vajda Lajos életművében szintén rendkívüli jelentőségre tett szert a hagyományos ikon-értelmezés újragondolása, és az adott életművön belüli hangsúlyos megjelenítése. A két különböző művészi látásmód bemutatása során részletesen elemzést olvashatunk arról, hogyan hatottak az orosz avantgardisták e két művész alkotói pályájára, illetve hogyan építették be művészetükbe az orosz és a szerb ikonművészet jelenségeit. 
650 4 |a irodalom- és kultúra tudományok 
650 4 |a Művészet- és építészettörténet 
695 |a ikon, vallás, orosz avantgárd, Vajda Lajos, Uitz Béla, 20. század 
700 1 |a Bagi Ibolya  |e ths 
856 4 0 |u https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/10775/1/AZIKONDESZAKRALIZACIOJA_SHAH_DISSZERTACIO.pdf  |z Dokumentum-elérés  
856 4 0 |u https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/10775/7/TEZIS_SHAH_AZIKONDESZAKRALIZ%C3%81CI%C3%93JA.pdf  |z Dokumentum-elérés  
856 4 0 |u https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/10775/8/Abstract.pdf  |z Dokumentum-elérés