Contexts of School and Pastoralist Family Communication in Rural Mongolia an Ecological Model /

This study developed an ecological model of contexts of school and herder family communication at the primary school level in rural Mongolia based on Bronfenbrenner’s ecological model. In order to develop the ecological model, three sub-studies were conducted involving 10 classroom teachers and 10 p...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Sukhbaatar Batdulam
További közreműködők: Tarkó Klára (Témavezető)
Dokumentumtípus: Disszertáció
Megjelent: 2020-06-15
Kulcsszavak:Rural school, mobile pastoralist, teacher-parent communication, Ecological Systems Theory, contextual factor, Interpretative Phenomenological Analysis vidéki iskola, mobil pásztor, tanár-szülő kommunikáció, Ökológiai Rendszerelmélet, kontextuális tényezők, Értelmező Fenomenológiai Elemzés
Tárgyszavak:
doi:10.14232/phd.10449

mtmt:31394761
Online Access:http://doktori.ek.szte.hu/10449
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:This study developed an ecological model of contexts of school and herder family communication at the primary school level in rural Mongolia based on Bronfenbrenner’s ecological model. In order to develop the ecological model, three sub-studies were conducted involving 10 classroom teachers and 10 pastoralist parents to participate in semi-structured interviews. Some policy-relevant issues raised in the findings and they were discussed more deeply and broadly in relation to the contextual factors impacting rural school and herder family communication in order to provide an explanation and an interpretation of these findings. The ecological model of contexts of school and herder family communication can be used in teacher education programs in Mongolia providing a greater insight into the contexts of school-family communication for pre-service and in-service teachers and also for teacher educators and policy makers. A major recommendation for future research could be developing a detailed ecologically-based model for teacher training for effective communication with parents or caregivers to be incorporated into various roles of teachers throughout their workday.
A jelen vizsgálat során az általános iskola és a pásztorcsaládok közötti kommunikáció kontextusainak ökológiai modellje kidolgozására került sor Mongólia vidéki területein, Bronfenbrenner ökológiai modellje alapján. Az ökológiai modell kidolgozása érdekében három részvizsgálatra került sor; 10 tanár és 10 pásztorszülő vett részt a félig strukturált interjúkat használó lekérdezésben. Az empirikus vizsgálatok eredményei alapján néhány fontos oktatáspolitikai kérdést mélyebben és tágabban is értelmeztem a vidéki iskola és a pásztorcsaládok közötti kommunikáció kontextusában, az eredmények magyarázata és interpretálása érdekében. Az iskola és a pásztorcsaládok kommunikációja kontextusának ökológiai modellje felhasználható a mongol tanárképzésben, nagyobb betekintést nyújtva az iskola és a pásztorcsaládok kommunikációjának kontextusába a leendő és már gyakorló tanárok, a tanárképzők és a politikai döntéshozók számára. Fontos ajánlás ezért, egy részletes ökológiai alapú modell kidolgozása a tanárképzés számára a szülőkkel és gondviselőkkel való hatékony kommunikáció elősegítése érdekében, mely beilleszthető a különböző tanári szerepekbe a teljes munkavégzés során.