A technológiahasználat sokféle arca és hatása a diákokteljesítményére
A figyelemelterelés korát éljük. Naponta átlagosan 85-szörellenőrizzük telefonunkat, a 15 éves diákok közel fele tanulásközben is bekapcsolva hagyja értesítéseit, illetve 40%-a éjszakasem kapcsolja ki azokat. A diákok kétharmadának vonta már elfigyelmét saját vagy más telefonja tanórán. Ugyanakkor a...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2024
|
Sorozat: | ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA
34 No. 11 |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/iskkult.2024.11.3 |
mtmt: | 35708758 |
Online Access: | http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/35788 |
Tartalmi kivonat: | A figyelemelterelés korát éljük. Naponta átlagosan 85-szörellenőrizzük telefonunkat, a 15 éves diákok közel fele tanulásközben is bekapcsolva hagyja értesítéseit, illetve 40%-a éjszakasem kapcsolja ki azokat. A diákok kétharmadának vonta már elfigyelmét saját vagy más telefonja tanórán. Ugyanakkor atechnológia módszertanilag jól felépített oktatási alkalmazásajelentős potenciállal bír, a pedagógus hatékony segítsége lehet aminél inkább személyre szabott oktatás megvalósításában. E kétkülönböző eszközhasználat erőteljesen elkülönítendő éselkülöníthető egymástól. A bemutatásra kerülő elemzések célja,hogy tág életkori intervallumban bemutassa a diákok mindennapimobilhasználati szokásait, annak együttjárását, hatását néhány, atanulás szempontjából lényeges kognitív képesség (induktívgondolkodás, problémamegoldó képesség, tudáselsajátítás éstudásalkalmazás hatékonysága, vizuális memória, logikaigondolkodás és internetes információkeresési hatékonyság)fejlődésére. Az elemzésbe 24 861 1–11. évfolyamos és 4990, azország egyik vezető egyetemére frissen felvett első évfolyamosdiák kognitív teszteredményeit és válaszait vontuk be. Azeredmények alapján megállapítható, hogy a diákok általegyértelműen preferált technológiai eszköz a mobiltelefon, aminkortól függetlenül leggyakrabban a Messengert, illetve a TikTokot,legkevésbé oktatással kapcsolatos alkalmazásokat (pl. Classroom)használnak. Az eszköz kismértékű, napi 1-2 órát nem meghaladóáltalános használata pozitív, túlzott alkalmazása egyértelműennegatív következményekkel bír kognitív képességeik fejlődésére. Azagy számára tanulási műveletet nem tartalmazó programok (pl.TikTok) kis mértékű használata is már jelentősen negatív hatástgyakorol a diákok kognitív képességeinek fejlődésére. Ugyanakkorlényeges kiemelni, hogy nem maga a technológia, hanem ahasználata, a nem felelős használata a problémás. A technológiamegfelelő módszertannal párosított oktatási célú alkalmazása azoktatás fontos kiegészítőjeként egyértelműen pozitív hatással vana diákok fejlődésére, tanulási sikerességére. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 3-17 |
ISSN: | 1215-5233 |