A tanuláshoz, a tankönyvi szövegek megértéséhez nélkülözhetetlen szókincs játékos, számítógép-alapú, személyre szabott fejlesztése 2-4. évfolyamon kontrollcsoportos hatásvizsgálat /

Az olvasás a szavak és a szöveg jelentésének megértésén alapuló, többféle tevékenység párhuzamos elvégzését igénylő komplex folyamat. Alsó tagozaton az olvasástanítás fokozott figyelmet kap, beépül a magyar nyelv és irodalom órák menetébe. Több hangsúlyt kapnak a szómagyarázatok, a szövegértelmezése...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Habók Anita
Magyar Andrea
Molnár Gyöngyvér
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2023
Sorozat:MAGYAR PEDAGÓGIA 123 No. 3
Tárgyszavak:
doi:10.14232/mped.2023.3.145

mtmt:34761197
Online Access:http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/30152
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Az olvasás a szavak és a szöveg jelentésének megértésén alapuló, többféle tevékenység párhuzamos elvégzését igénylő komplex folyamat. Alsó tagozaton az olvasástanítás fokozott figyelmet kap, beépül a magyar nyelv és irodalom órák menetébe. Több hangsúlyt kapnak a szómagyarázatok, a szövegértelmezések. Későbbi évfolyamokon több a tanulnivaló és ezzel az értelmezendő szöveg, így a tanulók között a tanulási teljesítményben is egyre inkább megjelennek a különbségek. Az olvasás-szövegértés fejlesztésének egy igen hatékony eszköze a szókincsfejlesztés, specifikusan azon szavak olvasásának és értésének fejlesztése, amelyre a diákoknak az iskolai tanulás során szükségük lesz. Kutatásunk célja egy olyan átfogó online szókincsfejlesztő program kidolgozása, amely az általános iskola nyolc évfolyamán alkalmazott tankönyvekben előforduló leggyakoribb több mint tízezer szavas korpuszra épít, és amely segítségével iskolai vagy iskolán kívüli keretek között megvalósítható a diákok személyre szabott fejlesztése a játékalapú tanulás eszközeivel. Kontrollcsoportos kutatás keretein belül tartalomfüggetlen és tartalomba ágyazott feladattípusok segítségével monitoroztuk a fejlesztő program hatását 2-4. évfolyamos tanulók körében. A mérőtesztek reliabilitásmutatója megfelelőnek bizonyult minden évfolyamon és minden feladattípusban. Összességében mind a fejlesztésbe bevont tanulók, mind a kontrollcsoportban résztvevő tanulók szignifikáns fejlődést mutattak a fejlesztési időszak végére, ami a kiválasztott korosztály fejlesztés iránti szenzitivitását mutatja. Az utóteszten a 3. és 4. évfolyamosok eredménye között a tartalomtól függetlenül mérő feladatok esetében nem jelentkezett szignifikáns különbség. A kontrollcsoportban a 2. évfolyamon a tartalomba ágyazott feladattípus az utóteszten is nehezebbnek bizonyult, ellentétben a fejlesztőcsoport eredményeivel, akik szignifikánsan jobban teljesítettek a fejlesztés végére ebben a feladattípusban. A kutatás jelentősége, hogy a szókincsfejlesztő program lehetővé teszi az általános iskolai tankönyvi szókészlet játékos, számítógép alapú elsajátítását, ami jelentős mértékben hozzájárulhat az olvasás-szövegértés fejlesztéséhez és a tanulási hatékonyság növeléséhez.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:145-161
ISSN:0025-0260