Az iskolai kötődés kapcsolata a serdülők jóllétével és rizikómagatartásával

Az iskolai kötődés biztosítja, hogy a diákok azonosulhassanak az iskolájukkal, az intézmény részének érezzék magukat, és szociális kapcsolatokat alakítsanak ki kortársaikkal és tanáraikkal. Az iskolai kötődés minősége kihat tanulmányi előmenetelükre, tanulási motivációikra, szociális készségeikre, v...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Dudok Réka
Pikó Bettina
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2023
Sorozat:ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33 No. 4
Tárgyszavak:
doi:10.14232/iskkult.2023.4.3

mtmt:34007927
Online Access:http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/27398
LEADER 02594nab a2200229 i 4500
001 publ27398
005 20230612081319.0
008 230612s2023 hu o 0|| Magyar d
022 |a 1215-5233 
024 7 |a 10.14232/iskkult.2023.4.3  |2 doi 
024 7 |a 34007927  |2 mtmt 
040 |a SZTE Publicatio Repozitórium  |b hun 
041 |a Magyar 
100 1 |a Dudok Réka 
245 1 3 |a Az iskolai kötődés kapcsolata a serdülők jóllétével és rizikómagatartásával  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Dudok Réka 
260 |c 2023 
300 |a 3-17 
490 0 |a ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA  |v 33 No. 4 
520 3 |a Az iskolai kötődés biztosítja, hogy a diákok azonosulhassanak az iskolájukkal, az intézmény részének érezzék magukat, és szociális kapcsolatokat alakítsanak ki kortársaikkal és tanáraikkal. Az iskolai kötődés minősége kihat tanulmányi előmenetelükre, tanulási motivációikra, szociális készségeikre, valamint testi és lelki jóllétükre is. Tanulmányunk célja az volt, hogy elemezzük az iskolai kötődés különböző dimenziói (úgymint az iskolához, a tantárgyakhoz, az iskolai környezethez, a kortársakhoz, valamint a tanárokhoz való viszony) és a tanulók jólléte, valamint rizikómagatartása közötti összefüggéseket. A kutatásban 11–18 éves általános és középiskolás tanulók (M = 13,6 év, SD = 1,8; a fiúk aránya = 54,7%) vettek részt, az adatgyűjtés Budapesten és a környező falvakban történt. A dohányzást és alkoholfogyasztást tartalmazó kérdések, valamint az Iskolai Kötődés Kérdőív (Szabó és Virányi, 2011) mellett a következő skálák szerepeltek az elemzésben: WHO Jóllét Kérdőív, Élettel Való Elégedettség Skála, Serdülőkori Pszichológiai Jóllét Kérdőív. Eredményeink szerint a nemdohányzó és alkoholt nem fogyasztó tanulóknál magasabb az iskolai kötődés szintje, mint a szerhasználó társaiknál. Emellett az iskolai kötődés és a mentális egészség kapcsolata között pozitív irányú korreláció található, úgymint az általános jóllét, az élettel való elégedettség és a pszichológiai jóllét esetében. Az iskolai attitűdök, közöttük az iskolai kötődés megismerése kulcsfontosságú az eredményes tanuláshoz, a rizikómagatartások megelőzéséhez, valamint a tanulók jóllétének elősegítéséhez. 
650 4 |a Oktatástudomány 
700 0 1 |a Pikó Bettina  |e aut 
856 4 0 |u http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/27398/1/iskolakultura_2023_004_003-017.pdf  |z Dokumentum-elérés