Üdvözlet az ábrázoló geometria világából

Az elmúlt több mint egy évtizedben – de a világjárvány időszakábanmég inkább – előtérbe került annak a kérdésnek a megválaszolása Hogyantanítsunk és tanuljunk ábrázoló geometriát a technikai fejlődés dinamikusváltozásainak közegében? E rövid közlemény tulajdonképpen széljegyzet azábrázoló geometria...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Nagy Valéria
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2022
Sorozat:JELENKORI TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI FOLYAMATOK 17 No. 1-2
Tárgyszavak:
doi:10.14232/jtgf.2022.1-2.129-143

mtmt:33363867
Online Access:http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/25836
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Az elmúlt több mint egy évtizedben – de a világjárvány időszakábanmég inkább – előtérbe került annak a kérdésnek a megválaszolása Hogyantanítsunk és tanuljunk ábrázoló geometriát a technikai fejlődés dinamikusváltozásainak közegében? E rövid közlemény tulajdonképpen széljegyzet azábrázoló geometria oktatás margójára egyetemi környezetben, ugyanakkor aleírtak minden oktatási szintet érintenek. Hazai és külföldi(szak)irodalmak, írásművek mondanivalóinak kiemelésével – támaszkodva asaját tapasztalatokra is – rámutat arra, hogy azok a (szak)módszertanimegközelítések lehetnek helyesek és hatékonyak, amelyek nem tévesztik szemelől azt az örökérvényű „axiómát”, amelyet még 1777-ben a Ratio Educationisfogalmazott meg elsőként. Nevezetesen, hogy a geometria „… bámulatosanképezi az ifjak elméjét a helyes gondolkodásra és a tárgyakról való igazfogalmaknak a megalkotására”. Továbbá „Fő gondunk itt arra irányuljon, hogycsak azokat a meghatározásokat és feladatokat vegyük föl, melyeknekalkalmazása és megfejtése a közéletben előfordul.” Kiegészítve e gondolatotazzal, hogy a személyiségformálásnak is (egyik) eszköze a rajzolás, ami mégteljesebb lehet, ha a technikai, technológiai fejlettség is hozzájárul. Aközlemény fontos megállapítása, hogy a tanítás–tanulás folyamatában Triplummodellként értelmezhető a tanító–tananyag–tanított viszonya, amelykapcsolatnak közvetlennek és dinamikusnak kell lennie. Továbbá a sokathangoztatott tanítotti élmény mellett éppoly fontos a tanítói élmény is,ezért ezekkel – mint az oktatás mozgatórugóival, a jövő oktatásikihívásaival – kiegészülve pedig Quintuplum modell.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:129-143
ISSN:1788-7593