Hagyományos és Waldorf-iskolába járó diákok összehasonlítása a célorientáció és az iskolai kötődés szempontjából
Háttér és célkitűzések: Kutatásunk célja volt, hogy megvizsgáljuk van-e különbség, és ha igen, akkor milyen értelemben a Waldorf-iskolában és hagyományos iskolában tanuló diá - kok között. Feltételeztük, hogy az alternatív pedagógiai módszerek hatására a diákok erőteljesebb elsajátítási motivációval...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2018
|
Sorozat: | ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA
18 No. 2 |
doi: | 10.17627/ALKPSZICH.2018.2.21 |
mtmt: | 30318368 |
Online Access: | http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/14899 |
Tartalmi kivonat: | Háttér és célkitűzések: Kutatásunk célja volt, hogy megvizsgáljuk van-e különbség, és ha igen, akkor milyen értelemben a Waldorf-iskolában és hagyományos iskolában tanuló diá - kok között. Feltételeztük, hogy az alternatív pedagógiai módszerek hatására a diákok erőteljesebb elsajátítási motivációval, és erősebb iskolai kötődéssel rendelkeznek, mint hagyományos keretek között tanuló társaik. Módszer: A kérdőíves vizsgálatban összesen 506 fő hetedik (N = 269) és tizedik (N = 237) osztályos diák vett részt Waldorf (N = 184) és hagyományos (N = 322) iskolából. A motiváció mérésére Pajor (2013) és munkatársai által adaptált Célorientációs kérdőívet használtuk, amely közelítő-elsajátító, elkerülő-elsajátító és a viszonyítási célok elkülönítésére alkalmas. Az iskolához való viszonyt a Szabó–Virányi (2011) féle iskolai kötődés kérdőívvel tártuk fel. Eredmények: A vizsgált diákok körében iskolatípustól függetlenül az elkerülő elsajátítási motiváció volt a legdominánsabb. A Waldorf-iskolások nem különböztek jelentősen a hagyományos iskolába járó társaiktól a célorientáció tekintetében. Ugyanakkor szignifkánsabb erősebben kötődnek az iskolához általában, pozitívabb a tantárgyakhoz és az iskolai környezethez való viszonyuk is. Következtetések: Kutatásunk eredményei nem támasztották alá azt az előfeltevés, miszerint a waldorfos diákok közelítő-elsajátító motivációja erősebb, mint a hagyományos iskolába járó diákoké. Úgy tűnik, hogy az iskolák közötti különbség hatása ezen a területen nem volt megragadható. Ugyanakkor az is látszik, hogy a pedagógiai stílus összefügg az iskolához való viszonnyal, amelyet vélhetően nem csak a motivációs tényezők mediálnak. Kulcsszavak: tanulási motiváció, célorientációs elmélet, iskolai kötődés, Waldorf-iskola |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 21-38 |
ISSN: | 1419-872X |