A 'szolidaritás' fogalom jelenléte a hatvanas-hetvenes évek tanügyigazgatási és pedagógiai ideológiájában

Tanulmányomban annak feltárására törekszem, hogy miként érvényesültek a ’szolidaritás’ fogalmával összefüggő pedagógiai-oktatáspolitikai célok, elképzelések a magyar nevelésügyben a 20. század második felében, különösen ennek hatvanas-hetvenes éveiben. A felülről lefelé szervezett társadalom paradig...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Trencsényi László
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2022
Sorozat:Iskolakultúra 32 No. 12
Kulcsszavak:Oktatáspolitika - Magyarország - 1960-1970-es évek, Pedagógia - Magyarország - 1960-1970-es évek, Pedagógiai kutatás
Tárgyszavak:
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/71234
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Tanulmányomban annak feltárására törekszem, hogy miként érvényesültek a ’szolidaritás’ fogalmával összefüggő pedagógiai-oktatáspolitikai célok, elképzelések a magyar nevelésügyben a 20. század második felében, különösen ennek hatvanas-hetvenes éveiben. A felülről lefelé szervezett társadalom paradigmájában a szolidaritás irreleváns, a ’közösség’ iránti elkötelezettség, hűség egy transzcendens identitás normájában jelenik meg. A szolidaritás kialakítása pedagógiai célként és praxisként ott lehet hatékonyabb, ahol a horizontális kapcsolatok gazdag hálója és élményvilága szövi át a tanulók életét. Throughout this article my task is to explore the legitimacy of pedagogical and educational policy declarations related to the concept of ‘solidarity’ in the Hungarian education in the second half of the 20th century; especially in the 1960s and 1970s. Research findings have proved that solidarity was irrelevant in the paradigm of a top down organized society; whereas commitment and devotion to the “community” appeared in the norms of a transcendent identity. The formation of solidarity as a pedagogical goal and practice was effective in cases of horizontal relationship networks where abundant experiences enriched the lives of students.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:41-56
ISSN:1215-5256