Mit gondolnak a tanulók és tanárok az iskoláról? egy iskolaiattitűd-kutatás eredményei /

A tanulmány egy iskolaiattitűd-kutatás eredményeit ismerteti, melynek célja a tantárgyi attitűdök, az iskolához köthető általános attitűdök és nézetek vizsgálata, valamint egy iskolaiattitűd-kérdőív kialakítása és kipróbálása volt. A kutatásban 9–11. évfolyamos középiskolás diákok (N = 1508) és taná...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Czető Krisztina
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2022
Sorozat:Iskolakultúra 32 No. 8-9
Kulcsszavak:Iskolai attitűd, Kérdőíves módszer - kutatás, Iskolai nevelés
Tárgyszavak:
doi:10.14232/iskkult.2022.8-9.30

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/71208
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A tanulmány egy iskolaiattitűd-kutatás eredményeit ismerteti, melynek célja a tantárgyi attitűdök, az iskolához köthető általános attitűdök és nézetek vizsgálata, valamint egy iskolaiattitűd-kérdőív kialakítása és kipróbálása volt. A kutatásban 9–11. évfolyamos középiskolás diákok (N = 1508) és tanáraik (N = 155) vettek részt. Az eredmények feltárták, hogy a tanulók körében a leginkább népszerű tárgyak az idegen nyelvek, a testnevelés, az informatika és a történelem, míg a legkevésbé kedvelt tárgyak a fizika, a kémia és az ének-zene. A kutatás eredményei szintén megerősítik, hogy találunk összefüggést a különböző tantárgyiattitűd-területek (kedvelés, észlelt fontosság és a tanár kedvelése) között, ami az attitűdök formálásában lehet jelentős, különösen a természettudományos tárgyak esetén. A nézetekhez kapcsolódóan, a vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy a tanulók narratívájában az iskola legfontosabb funkciói a tudás és műveltség közvetítése, a felnőtt létre való felkészítés és az együttműködési készségek fejlesztése, míg a tanári nézőpontban a kritikus gondolkodás és a tanulási stratégiák fejlesztése erősödik fel. Az iskolaiattitűd-kérdőív megbízhatósági és érvényességi eredményei biztatóak, az eredmények feltárták, hogy a különböző attitűdterületek szorosan kapcsolódnak. A fiúk és lányok attitűdjei között is találunk különbségeket, a tantárgyak esetén a fiúk kedvezőbben vélekednek a fizika, informatika és matematika esetén, míg a lányok a magyar nyelv és irodalom és a biológia felé jelöltek kedvezőbb viszonyulást; az egyes iskolaiattitűd-területek esetén a lányok az akadémiai teljesítmény és eredmények felé erősebb elköteleződést mutattak. This study presents the results of a school attitude research aimed to study school subject attitudes, develop a school attitude questionnaire for students and teachers, and explore beliefs on the functions of schooling. Hungarian secondary school students (N=1508) and teachers (N=155) participated in the research. Results highlighted the general popularity and the perceived relevance of different school subjects. The most popular ones were foreign languages, PE, ICT and History, while the least popular ones were Chemistry, Physics and Music among the participants. Findings revealed that correlation between the general liking and perceived importance of the subject and the teacher could be essential in forming positive attitudes primarily to raise the popularity of science subjects. In students’ narratives, the crucial functions of schooling were helping to gain knowledge and literacy, to prepare students for adult life, and developing collaborative skills. On the contrary, in teachers’ reports developing critical thinking, teaching students learning strategies were the most important. The validity and reliability results of the school attitude scales are encouraging. Results justified that school attitude domains are interrelated. Results of the teacher questionnaire also explored that perception of self-efficacy and coping abilities impact attitudes towards the quality of teaching. Differences can be found between the preferences of boys and girls. Boys tended to report more positive attitudes towards ICT, Physics and Mathematics, while girls preferred Hungarian Language and Literature and Biology. Concerning the results of certain school attitude scales, girls tended to report higher academic engagement than boys.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:30-52
ISSN:1215-5233