A Tanulmányi Reziliencia Kérdőív magyar változatának adaptálása általános és középiskolás mintán
A tanulmányi reziliencia fontos személyes erőforrás, amely kapcsolatban áll a tanulói jólléttel és a tanulmányi teljesítménnyel. Kutatásunk célja egy olyan mérőeszköz magyar változatának létrehozása volt, amely az iskolai kudarchelyzetekre adott reakciók feltárásával képes azonosítani a tanulmányi r...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2022
|
Sorozat: | Iskolakultúra
32 No. 5 |
Kulcsszavak: | Pedagógiai kutatás - módszer, Tanulmányi teljesítmény - mérés |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/ISKKULT.2022.5.46 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/70883 |
Tartalmi kivonat: | A tanulmányi reziliencia fontos személyes erőforrás, amely kapcsolatban áll a tanulói jólléttel és a tanulmányi teljesítménnyel. Kutatásunk célja egy olyan mérőeszköz magyar változatának létrehozása volt, amely az iskolai kudarchelyzetekre adott reakciók feltárásával képes azonosítani a tanulmányi reziliencia tényezőit. A kérdőíves vizsgálatunkban 526 általános és középiskolás diák vett részt. Mérőeszközként a Tanulmányi Reziliencia Kérdőívet (ARS-30, Cassidy, 2016) alkalmaztuk a demográfiai adatok feltárása mellett. A kérdőív strukturális elemzése során egy tétel kihagyása után az eredeti háromfaktoros struktúrát igazolta a másodrendű faktorokkal kialakított megerősítő faktorelemzés. A létrejövő kérdőív skálái (adaptív segítségkérés, kitartás és negatív érzelmi reakciók hiánya) jó belső megbízhatósági mutatókkal jellemezhetők. A skálák az életkorral gyenge negatív, míg a tanulmányi eredménnyel és önértékeléssel gyenge pozitív együttjárást mutattak a korrelációelemzés szerint. A nemek között nem találtunk jelentős eltéréseket. Az eredményeink alapján a Tanulmányi Reziliencia Kérdőív egy jól használható, stabil szerkezeti mutatókkal jellemezhető mérőeszköz, amely hasznos eszköz lehet a rezilienciával kapcsolatos iskolai kutatásoknak, fejlesztéseknek. Academic resilience is an important personal resource, which is related to both student well-being and academic performance. The goal of our study was to create the Hungarian version of a scale which is capable of exploring the factors of academic resilience in the context of individual reactions to failures in school. 526 primary and secondary school students participated in the survey study. The Academic Resilience Scale (ARS-30, Cassidy, 2016) was used beside demographic questions. The confirmatory factor analysis using second-order factor structure identified the original three-factor structure after dropping one item. The subscales (perseverance, adaptive help-seeking and lack of negative emotional response) have good internal reliability. Correlation analysis revealed that the subscales have a weak negative relationship with age, and they are linked positively to academic performance and self-efficacy. The analysis revealed no significant gender differences. Based on the results the Academic Resilience Scale has stable structure and may be a useful research tool for investigating resilience in school and developing students. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 46-56 |
ISSN: | 1215-5233 |