A kommunikáció szerepe a megküzdés, a szociálisprobléma-megoldás és az asszertivitás serdülőkori fejlesztésében
Az iskolai nevelés egyik kiemelten fontos feladata a szociális kompetencia összetevőinek tervszerű, tudatos fejlesztése – többek között – annak érdekében, hogy a tanulók képesek legyenek alkalmazkodni a folyamatosan változó környezetükhöz, be tudjanak illeszkedni kortársi közösségekbe, ezekben haték...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2021
|
Sorozat: | Iskolakultúra
31 No. 7-8 |
Kulcsszavak: | Kommunikáció, Szociális kompetencia |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/68834 |
Tartalmi kivonat: | Az iskolai nevelés egyik kiemelten fontos feladata a szociális kompetencia összetevőinek tervszerű, tudatos fejlesztése – többek között – annak érdekében, hogy a tanulók képesek legyenek alkalmazkodni a folyamatosan változó környezetükhöz, be tudjanak illeszkedni kortársi közösségekbe, ezekben hatékonyan tudjanak kommunikálni, eredményes probléma- és konfliktuskezelő, illetve megküzdési stratégiákat tudjanak alkalmazni nehéz, megterhelő helyzetekben (Kasik, 2015; Mészáros, 2019; Szabó& Fügedi, 2015; Zsolnai, 2013). Bár hazánkban is egyre több programot dolgoznak ki a szociális kompetencia iskolai keretek között történő fejlesztésére, ezek száma a külföldi programokhoz képest igen kevés. A nemzetközi kutatások adatai alapján azon programok a leghatékonyabbak, amelyek több és egymáshoz szorosan kapcsolódó területek fejlesztését célozzák meg változatos és az életkori biológiai, kognitív, szociális és érzelmi jellemzőket maximálisan figyelembe vevő módszerekkel (Kasik, 2015). Számos program középpontjában a kommunikáció áll, ehhez kapcsolnak más területeket. A kommunikációs technikák elsajátítása és gyakorlása jelentősen segíti a különböző probléma- és konfliktuskezelési, illetve megküzdési stratégiák hatékony elsajátítását és alkalmazását. A tanulmány ismerteti a szociális kompetencia azon meghatározásait és modelljeit, amelyek leggyakrabban alapját képezik a szociáliskompetencia-fejlesztésnek, ismerteti a szociálisprobléma-megoldás, a megküzdés és az asszertivitás főbb jellemzőit, végül áttekinti a serdülőkori fejlesztési lehetőségeket és a hatékony kommunikációközpontú fejlesztőprogramok főbb jellemzőit. One of the most important tasks of school education is the planned, conscious development of the components of social competence - among other things - in order for students to be able to adapt to their ever-changing environment, integrate into peer communities, communicate effectively, be effective problem- and conflict managers, and be able to apply coping strategies in difficult, stressful situations (Kasik, 2015; Mészáros, 2019; Szabó & Fügedi, 2015; Zsolnai, 2013). Although more and more programs are being developed in Hungary to develop social competence within schools, their number is very small compared to international programs. Based on data from international research, programs that target the development of multiple and closely related areas with a variety of methods that take maximum account of biological, cognitive, social, and emotional characteristics of age are the most effective (Kasik, 2015). Many programs focus on communication, to which other areas are linked. The acquisition and practice of communication techniques significantly helps the effective acquisition and application of various problem- and conflict management and coping strategies. The study describes the definitions and models of social competence that most often form the basis of social competence development, outlines the main features of social problem solving, coping and assertiveness, and finally reviews adolescent development opportunities and key communication-focused development programs. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 118-131 |
ISSN: | 1215-5233 |