Lexikográfia és szótárdidaktika a Károli Gáspár Református Egyetem Angol Nyelvészeti Tanszékén

A szótárak fontossága megkérdőjelezhetetlen a nyelvtanulás során. Éppen ezért rendkívül gazdag szótárkínálatot találunk a könyvpiacon, amely igyekszik a legspeciálisabb igényeket is kielégíteni. Probléma sokszor abból adódhat, hogy a tanárok és a diákok nem tudják hogyan használják ezen referenciamű...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: P. Márkus Katalin
Pődör Dóra
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2021
Sorozat:Iskolakultúra 31 No. 5
Kulcsszavak:Idegen nyelv tanulása, Szótárhasználat
Tárgyszavak:
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/59194
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A szótárak fontossága megkérdőjelezhetetlen a nyelvtanulás során. Éppen ezért rendkívül gazdag szótárkínálatot találunk a könyvpiacon, amely igyekszik a legspeciálisabb igényeket is kielégíteni. Probléma sokszor abból adódhat, hogy a tanárok és a diákok nem tudják hogyan használják ezen referenciaműveket tanulásuk támogatására. Tanulmányunkban bemutatjuk hogyan építhető be a lexikográfia a nyelvtanulási folyamatba és hogyan tanítható tantermi keretek között. Emellett a szótárdidaktika és szótárhasználati készségek szempontjából megvizsgáltuk a Nemzeti alaptantervet is. Bár sokak természetesnek veszik a szótárhasználat készségét, mégis jól tudjuk, senki nem születik ezen ismeretek birtokban. A hatékony szótárhasználat érdekében többféle tudást és készséget kell iskolai keretek között elsajátítani. Napjaink online tanulása idején még tisztábban látjuk azokat az akadályokat, amelyeket a referenciaművek ismeretének hiánya okoz. Mivel a közoktatásban és az egyetemeken csak marginálisan van jelen a szótárdidaktika, nincsenek megfelelő segédanyagok sem, így mindezek hiányában a pedagógusok csak kevés időt töltenek el a témával. A fent említett problémák egy részének megoldására tanulmányunkban igyekszünk bemutatni a szótárdidaktika néhány gyakorlati módszerét, illetve képzési lehetőségeit. A megfelelő szótárhasználat elsajátítása során a diákok új tanulási utakat fedeznek fel, valamint csiszolják, tökéletesíthetik saját tanulási módszereiket. A tanár ilyen módon képes hidat építeni a lexikográfusok és a szótárhasználó közötti szakadék fölé. Dictionaries have long been recognised as an essential learning resource, when learning languages. We can find many specialised and user-friendly dictionaries in the market. Problems may arise when teachers and learners do not know how to use these materials to assist learning. This study shows how dictionary skills can be integrated into the English syllabus and taught explicitly in class. In addition, it discusses the state of dictionary culture and dictionary pedagogy in Hungary by analysing the National Core Curriculum from this point of view. We are not born knowing how to use dictionaries well, therefore students need to gain this knowledge and these skills at school in order to use their dictionary effectively. The tough challenges presented by the inadequate dictionary culture and the inability of teachers to integrate dictionary pedagogy in the everyday teaching are clearly visible. The study demonstrates the use of dictionary worksheets and other activities in order to overcome the above-mentioned problems. It will also look at ways to help teachers to train their students how to use a dictionary. Training in dictionary use can help students explore personal preferences and learning styles and may also lead students to new modes of study. In this way, teachers will be able to play an important role in building a bridge between lexicographers and unskilled learners.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:92-107
ISSN:1215-5233