Majd akkor megyünk át a hídon... a 2020-ban megjelent tantervi szabályozók hatása a földrajz tantárgyra és a természettudományokra /

A 2020-ban módosított Nemzeti alaptanterv és az új kerettantervek jelentős változásokat eredményeztek a Természettudomány és földrajz műveltségi területbe tartozó tantárgyak esetében. A műveltségi területhez kötődő valamennyi tantárgynak – biológia, fizika, földrajz, kémia – csökkent a középiskolai...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Seres Zoltán
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2021
Sorozat:Iskolakultúra 31 No. 5
Kulcsszavak:Tanterv - közoktatás - Magyarország - 2020, Oktatásügy - Magyarország - 2020
Tárgyszavak:
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/59193
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A 2020-ban módosított Nemzeti alaptanterv és az új kerettantervek jelentős változásokat eredményeztek a Természettudomány és földrajz műveltségi területbe tartozó tantárgyak esetében. A műveltségi területhez kötődő valamennyi tantárgynak – biológia, fizika, földrajz, kémia – csökkent a középiskolai (gimnáziumi) óraszáma, emellett ezek tanulása-tanítása befejeződik a 10. évfolyam végén. A 11. évfolyamon azonban lehetőség van heti két órában egy természettudományos tantárgy tanítására. A tanulmány röviden bemutatja a földrajz köznevelési rendszerben betöltött különleges szerepét, ami a tantárgy kettős – integráló és szintetizáló – jellegéből fakad. A szerző ezt követően azt vizsgálja, hogy a 2020-ban módosított Nemzeti alaptantervnek és a kerettanterveknek milyen hatásai lehetnek a földrajz tantárgy és a természettudományok középiskolai tanulására-tanítására. Felvázolja a szerinte problémásnak tartott részeket – pl. óraszámcsökkentés, új tankönyvek, tananyagelrendezés –, de a változások esetleges pozitív hozadékait is kiemeli. Emellett lehetséges megoldási javaslatokat is megfogalmaz a műveltségi területbe tartozó tantárgyak eredményes oktatása érdekében, nagy hangsúlyt helyezve a tantárgyközi kapcsolódásokra és a tantárgyi integrációra. A tanulmány röviden bemutatja az új természettudományos tantárgyban rejlő lehetőségeket is. Ezek fókuszában a fenntarthatóság pedagógiája, valamint a környezeti szemléletformálás áll, amely fogalmak a tantervi szabályozók kiemelten fontos részeként jelennek meg. A tanulmány szerzője felhívja a figyelmet arra, hogy a köznevelési rendszerben bekövetkezett változások miatt különösen felértékelődik a pedagógusok szerepe. The National Core Curriculum as amended in 2020 and the new frame curriculums have resulted significant changes in the subjects in the field of Natural science and geography. The number of secondary school (grammar school) hours for all subjects related to this field of education – biology, physics, geography, chemistry – has decreased, and their learning and teaching ends at the end of the 10th grade. In the 11th grade, however, it is possible to teach a natural science subject twice a week. The study briefly presents the special role of geography in the education system, which stems from the dual nature of the subject – integrative and synthesizing. The author then examines the effects of the 2020 National Core Curriculum and frame curriculums on the learning and teaching of geography and natural science in secondary school. The author outlines the problematic parts – e.g. reduction of the number of hours, new textbooks, curriculum layout – but also highlights the potential positive benefits of change. He also formulates possible solutions for the effective teaching of subjects in this field of education, with a strong emphasis on interdisciplinary connections and subject integration. The study briefly presents the potential of new science subjects as well. These focus on the pedagogy for sustainability as well as on the environmental awareness-raising, concepts that appear as a particularly important part of curriculums. The author of the study draws attention to the fact that the role of teachers is becoming especially important due to the changes in the education system.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:108-124
ISSN:1215-5233