A digitális pedagógia tartalmi és módszertani megjelenése a pedagógus-továbbképzésben egy széleskörű igényfelmérés eredményei /

A digitális transzformáció új kihívásokat állít a pedagógus-továbbképzések elé, a megváltozott igényekre való reagálás a képzés jövője szempontjából elengedhetetlenül fontos. Korábbi felmérések alapján a pedagógusok leginkább a szakmódszertani és pedagógiai kompetenciák fejlesztését igénylik (Nikits...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Dringó-Horváth Ida
Dombi Judit
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2020
Sorozat:Iskolakultúra 30 No. 12
Kulcsszavak:Pedagógusképzés, Pedagógustovábbképzés, Oktatásinformatika, Pedagógia - digitális
Tárgyszavak:
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/57535
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A digitális transzformáció új kihívásokat állít a pedagógus-továbbképzések elé, a megváltozott igényekre való reagálás a képzés jövője szempontjából elengedhetetlenül fontos. Korábbi felmérések alapján a pedagógusok leginkább a szakmódszertani és pedagógiai kompetenciák fejlesztését igénylik (Nikitscher, 2016), melyek jelentős hányada a digitális kompetenciák fejlesztéséhez kapcsolódik (Sági és Varga, 2010; Czékmán és Fehér, 2017). Kutatásunk ez utóbbi területre koncentrál: a továbbképzések pedagógusok által fontosnak tartott témáját, preferált időpontját, és a képzés során megjelenő online elemek iránti attitűdjeit vizsgálja – különös tekintettel a digitális kompetenciákhoz kapcsolódó képzésekre. A felmérést 2020 elején, saját fejlesztésű, online kérdőíves adatgyűjtéssel végeztük a KRE-vel kapcsolatban álló pedagógusok körében (N = 334). Az eredmények alapján megállapítható, hogy a pedagógusok nyitottak a digitális technológiákhoz köthető képzésekre, mind a képzések tartalmát, de különösképpen módszertanát tekintve (blended-learning): a képzés hosszával párhuzamosan csökken a személyes jelenlétű képzést preferálók száma. A nyitottságot a nem és a kor nem befolyásolják, meghatározó tényező azonban a válaszadók oktatott tantárgya, és lakóhelyük Budapesttől (a képzések vélelmezett helyszínétől) mért távolsága. A blended típusú képzések esetében kinyílt a képzési időszak: a tanév kezdő, és záró hónapjai, valamint a nyári hónapok is bekerültek a preferált időszakba. Az online elemek megjelenésétől azonban a képzési díj csökkenését várják a válaszadók. A pedagógusok által észlelt intézményi támogatottság vidéken magasabb, mint a nagyvárosokban vagy a fővárosban.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:39-58
ISSN:1215-5233