A mesterpedagógus fokozat és a folyamatos szakmai fejlődés jellemzői óvodapedagógusok nézőpontjából

The research examines the plans and the implementation of the Master Programs of those kindergarten teachers who completed the Master Teacher degree of the Hungarian teacher promotion system within the Completion, Testing and Revision of the Teacher Qualification System pilot program in 2014-2015. I...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Kovács Ivett Judit
Szivák Judit
Czachesz Erzsébet
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2020
Sorozat:Iskolakultúra 30 No. 9
Kulcsszavak:Óvodapedagógus - képzés, Tanárképzés
Tárgyszavak:
doi:10.14232/ISKKULT.2020.9.3

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/57364
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:The research examines the plans and the implementation of the Master Programs of those kindergarten teachers who completed the Master Teacher degree of the Hungarian teacher promotion system within the Completion, Testing and Revision of the Teacher Qualification System pilot program in 2014-2015. It provides empirical data of the teachers’ professional development – resulting in the upraise of the quality of early years education – through focussing on the context, the organization, and the individual in the workplace. The quantitative and qualitative data analysis of the 95 master program identified what plans the teachers elaborated regarding their professional development for the five years of the program. What does inspire them, what goals they set, and how they plan to share their knowledge? Via semi-structured interviews, the background of the planning, the successes, and the difficulties of the realization was explored. According to the results, the master teachers’ main concern is to renew their pedagogical methods and to adjust the administrative tasks to the innovations and the changing legislation. The teachers highlighted the challenges and the benefits of the qualification and promotion system, the role of the Master Teachers in the organization. They gave a glimpse of the attitude of the teachers towards the qualification system and process. The empirical data contribute to the research on the kindergarten teacher profession and early childhood education in Hungary, which can help develop the qualification system and give an overview of the present situation of the Hungarian pre-primary education and its innovative trends from the perspective of the kindergarten teachers. A kutatás a pedagógus-előmeneteli rendszer mesterpedagógus fokozatának véglegesítését segítő pilot projekt keretében elkészített mesterpedagógus programok anyagait dolgozza fel az óvodapedagógusokra fókuszálva, illetve a megvalósult mesterprogramokhoz kötődő interjúkat elemzi. Olyan empirikus adatokat szolgáltat ezáltal a kora gyermekkori nevelés minőségét emelő tanári szakmai fejlődésről, melyek a munkavégzés helyén a kontextust, a szervezetet és az egyént egyaránt fókuszba helyezve vizsgálják a tervezést és annak megvalósulását. A kilencvenöt mesterprogram kvantitatív adatelemzése, majd kvalitatív dokumentumelemzése arra keresi a választ, hogy a pedagógus milyen terveket fogalmaz meg folyamatos szakmai fejlődésére vonatkozóan a mesterprogram öt évében. Mi inspirálja, milyen célokat tűz ki és milyen eredményekben gondolkodik a tervezett tanulási tevékenységek kapcsán, illetve hogyan kívánja tudását megosztani? A kutatás a programok elemzését követően félig strukturált interjúk módszerével tárja fel a tervezés hátterét, a megvalósítás sikereit és nehézségeit. A kvantitatív adatok, valamint a tizenkét mestertanárral készített interjú alapján a mestertanárok céljaiban jelentős hangsúly helyeződik a pedagógiai módszerek megújítására, valamint a megújuló pedagógiai módszerekhez és a változó jogszabályokhoz igazodó adminisztráció kidolgozására. Az interjúkban megszólaló pedagógusok megvilágították a minősítési rendszer sajátosságaiból következő kihívásokat és előnyöket, a mesterpedagógus szervezetben betöltött szerepét, valamint betekintést engedtek a pedagógusok minősüléssel kapcsolatos attitűdjébe. A kutatás empirikus eredményei fontos hozzájárulást jelentenek az óvodapedagógus-szakma és a kora gyermekkori intézményes nevelés hazai kutatása számára, elősegíthetik a minősítési rendszer továbbfejlesztését, valamint képet adnak a magyar óvodapedagógia helyzetéről és fejlesztési szándékairól a mesterpedagógusok nézőpontján keresztül.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:3-25
ISSN:1215-5233