A gyermekkori figyelemzavar és hiperaktivitás (ADHD) gyógyszeres kezelésének megítélése pedagógusok körében
A tanulmány az ADHD gyógyszeres kezelésének megítélésével, a pedagógusok és a szülők körében történő elfogadottságával, valamint a diagnózis és a kezelés konzisztenciájának mértékével foglalkozik. Elvégzett felmérésünk alátámasztja, hogy az ADHD-val és annak az egyén életére, környezetére gyakorolt...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2020
|
Sorozat: | Iskolakultúra
30 No. 1-2 |
Kulcsszavak: | Hiperaktivitás, Gyermekpszichológia, Neveléslélektan |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/48066 |
Tartalmi kivonat: | A tanulmány az ADHD gyógyszeres kezelésének megítélésével, a pedagógusok és a szülők körében történő elfogadottságával, valamint a diagnózis és a kezelés konzisztenciájának mértékével foglalkozik. Elvégzett felmérésünk alátámasztja, hogy az ADHD-val és annak az egyén életére, környezetére gyakorolt hatásaival neveléstudományi szempontból is bővebben és mélyebben érdemes foglalkozni. A köznevelés intézményeiben a pedagógusok körében gyakori téma a magatartászavarok felismerése, diagnosztizálása és a megfelelő pedagógiai kezelése, tanulmányunk ráirányítja a figyelmet arra, hogy a pedagógusképzésben a speciális pedagógiai/gyógypedagógiai korszerű tartalmak hangsúlyos megjelenése időszerű és hiánypótló volna. A magatartászavarok között kiemelkedő jelentőségű a gyermekkori figyelemzavar és hiperaktivitás szindróma (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder – ADHD), amely Magyarországon és világviszonylatban is napjaink talán legtöbbet vitatott, egyúttal legnagyobb közérdeklődést és médiavisszhangot kiváltó tünetegyüttese. A 2018-ban lezajlott, kevert módszertant alkalmazó kutatásunk rámutat arra is, hogy a szakemberek és a szülők közötti információcsere nem hatékony, a pedagógusok ismeretei a legújabb kutatások eredményeit beépítve jelentős bővítésre szorulnak, és egyre nagyobb szükség van megfelelő módszertani apparátus kidolgozására. Az ADHD gyógyszeres kezelése szükségességének megítélése az érintett diszciplínák szoros együttműködését és információcseréjét kívánja meg. Our study concerns the assessment and efficiency of drug therapy of ADHD, its reception by pedagogues and parents, and the consistency of its diagnosis and treatment. Although identification, diagnosis, and proper treatment of behavioral disorders is a hot topic among kindergartners and pedagogues, our study reveals the urging lack of up-to-date special education content in teacher training in Hungary. A prominent behavioral disorder is the Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) of children, which is amongst the most disputed syndrome in public, and in the media alike, both in Hungary and worldwide. We conclude that judging the requisiteness of drug therapy of ADHD necessitates the tight collaboration of all related disciplines: besides medicine and psychology, ADHD and its effects for the individual and his/her surroundings have relevant aspects lying in Education Science, too. Our mixed-method research also reveals the following: the information exchange between experts and parents is inefficient, the knowledge of pedagogues needs a significant update by the latest research results, and there is an urging need for the establishment of a suitable related methodology. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 89-115 |
ISSN: | 1215-5233 |