A tanító és a tanuló közötti kapcsolat vizsgálatának lehetőségei kisiskolás korban

Az elméleti jellegű szakirodalmi tanulmány betekintést nyújt a tanító és a diákok közötti pedagógiai kapcsolat sajátosságaiba és mélyebb megismerésének lehetőségeibe. Jelen tanulmányban a pedagógusok és a kisiskolás diákok kapcsolatának értelmezéséhez a kötődés nyújtja az általános elméleti kereteke...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Huszka Noémi
Kinyó László
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2019
Sorozat:Iskolakultúra 29 No. 12
Kulcsszavak:Tanár-diák kapcsolat - általános iskola, Iskolai nevelés
Tárgyszavak:
doi:10.14232/ISKKULT.2019.12.3

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/46631
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Az elméleti jellegű szakirodalmi tanulmány betekintést nyújt a tanító és a diákok közötti pedagógiai kapcsolat sajátosságaiba és mélyebb megismerésének lehetőségeibe. Jelen tanulmányban a pedagógusok és a kisiskolás diákok kapcsolatának értelmezéséhez a kötődés nyújtja az általános elméleti kereteket. A tanulmány célja, hogy górcső alá vegye azokat a lehetséges tényezőket és színtereket, amelyek a kisiskolás tanulók pedagógushoz fűződő kapcsolatát befolyásolhatják. A témával foglalkozó irodalom a pedagógus-tanuló kapcsolatát egy komplex rendszerben helyezi el, melynek befolyásoló tényezői között meghatározó szerepet töltenek be az intézményes és intézményen kívüli nevelés színterei is. A tanulmány foglalkozik a kötődés szerepével, a magatartási és a tanulási problémákkal, valamint a szülő-gyermek kapcsolat pedagógus-gyermek kapcsolatára gyakorolt hatásával. A munka kitér azokra a nemzetközi fejlesztő programokra, amelyek alkalmasak lehetnek a tanító-tanuló közötti kapcsolat pozitív irányú változtatására. Bemutatja azt a mérőeszközt, amely a pedagógus szemszögéből teszi lehetővé a tanító-tanuló kapcsolatának feltárását (Student-Teacher Relationship Scale, STRS, Pianta, 2001), ugyanakkor felvázol olyan mérési lehetőségeket is, amelyeknél a diákok nézőpontjából történik a pedagógiai kapcsolat megítélése. The literature review provides insight into the characteristics and opportunities for deeper understanding of the relationship between the teacher and the student. In this study, attachment provides a general theoretical framework for understanding the relationship between teachers and students. The aim of the study is to look at the possible factors and scenes that can influence the relationship between the lower elementary school students and the teachers. The literature focusing on this topic regards the relationship between the teacher and the student as a complex system, which is influenced by formal and non-formal learning environments. The study addresses the role of attachment, behavioral and learning problems, and the impact of parent-child relationships on teacher-child relationships. The paper presents international research programs which are suitable to promote positive development in the student-teacher relationship. It presents an instrument which is used to explore the teacher-student relationship from the teachers’ perspective (Student-Teacher Relationship Scale, STRS, Pianta, 2001), while also outlining measurement options that assess students’ relationship.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:3-13
ISSN:1215-5233