A színpercepció és színértelmezés mérése 7-9 éves diákok körében
A színek befogadása és a színnel való alkotás a vizuális nevelési programok egyik fontos komponense világszerte. 2018-ban a Nemzetközi Színtani Társaság magyar részvételű Oktatási Szakosztálya kutatási programot kezdeményezett, amelyben a színek oktatásának eredményességét vizsgálják a közoktatásban...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2019
|
Sorozat: | Iskolakultúra
29 No. 1 |
Kulcsszavak: | Vizuális nevelés - általános iskola |
doi: | 10.14232/ISKKULT.2019.1.17 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/46463 |
LEADER | 02750nab a2200229 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | misc46463 | ||
005 | 20191126114840.0 | ||
008 | 191126s2019 hu o 0|| zxx d | ||
022 | |a 1215-5233 | ||
024 | 7 | |a 10.14232/ISKKULT.2019.1.17 |2 doi | |
040 | |a SZTE Miscellanea Repozitórium |b hun | ||
041 | |a zxx | ||
100 | 1 | |a Tóth Alisa | |
245 | 1 | 2 | |a A színpercepció és színértelmezés mérése 7-9 éves diákok körében |h [elektronikus dokumentum] / |c Tóth Alisa |
260 | |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |b Szeged |c 2019 | ||
300 | |a 17-28 | ||
490 | 0 | |a Iskolakultúra |v 29 No. 1 | |
520 | 3 | |a A színek befogadása és a színnel való alkotás a vizuális nevelési programok egyik fontos komponense világszerte. 2018-ban a Nemzetközi Színtani Társaság magyar részvételű Oktatási Szakosztálya kutatási programot kezdeményezett, amelyben a színek oktatásának eredményességét vizsgálják a közoktatásban. Tanulmányunk egy nemzetközi használatra alkalmas, a színpercepció és színértelmezés mérésére fejlesztett online teszt használatának lehetőségét mutatja be kisiskolás korban. A rajzpedagógusok munkáját segíteni hivatott mérőeszköz tartalmi kereteinek ismertetése (Tóth, 2017) után bemutatjuk a pilot vizsgálatokat követő (Tóth, Molnár és Kárpáti, 2017) nagymintás adatfelvétel főbb eredményeit. A mintavételben 142 iskola második osztályú tanulója vett részt (N=4183, M_age=8,80). A tesztet az eDia online értékelési platformon keresztül szerkesztettük, majd közvetítettük ki. A 48 itemes mérőeszköz belső konzisztenciája magas volt (α=.83). A strukturális egyenleteken alapuló elemzések rámutattak, hogy a vizuális képességek színérzékeléssel és színértelmezéssel kapcsolatos komponensét a következő négy részképesség alkotja: színérzékelés, szín-és formafelismerés, színmemória és színjelentés. Ez az eredmény alapja lehet egy hatékonyabb színoktatási tanterv-rész kidolgozásának, a tanítandó tartalom, a fejlesztési területek és az iskolai korosztályokhoz kötött eredménycélok és a pontosabb meghatározásának. A színpercepció és színértelmezés mérésére kidolgozott online teszt már az iskolakezdő szakaszban is alkalmazható, gyors és objektív visszacsatolást biztosít a pedagógusoknak tanulóik teljesítményéről egy, a munka világában és a magánéletben egyaránt alapvető jelentőségű képességterületeken. | |
695 | |a Vizuális nevelés - általános iskola | ||
700 | 0 | 1 | |a Kárpáti Andrea |e aut |
700 | 0 | 1 | |a Molnár Gyöngyvér |e aut |
856 | 4 | 0 | |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/46463/1/iskolakultura_2019_01_017-028.pdf |z Dokumentum-elérés |