Zenei élmény az énekórán?

A tanulási motivációt iskolai környezetben vizsgáló pedagógiai kutatásoknak jelentős felértékelődése tapasztalható az utóbbi évtizedben. A zeneoktatásban betöltött szerepének felismerését követően napjainkban a zenetanulás motivációs rendszerének elemzésére irányul a figyelem. A kutatás során feltár...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Dohány Gabriella
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2009
Sorozat:Iskolakultúra Online
Kulcsszavak:Tanulás - motivációs tényezők, Motiváció - pedagógiai, Tanulás lélektana, Ének-zene tanítása, Zenei nevelés
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/45541
LEADER 02431nab a2200181 i 4500
001 misc45541
005 20191106140615.0
008 181001s2009 hu o 0|| zxx d
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Dohány Gabriella 
245 1 0 |a Zenei élmény az énekórán?  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Dohány Gabriella 
260 |c 2009 
300 |a 70-79 
490 0 |a Iskolakultúra Online 
520 3 |a A tanulási motivációt iskolai környezetben vizsgáló pedagógiai kutatásoknak jelentős felértékelődése tapasztalható az utóbbi évtizedben. A zeneoktatásban betöltött szerepének felismerését követően napjainkban a zenetanulás motivációs rendszerének elemzésére irányul a figyelem. A kutatás során feltárhatóvá válik a cselekvésre ösztönző külső és belső mozgatók működése, önjutalmazó serkentő erővé alakulása, a flow áramlat-élményének komplex átélése, analízise. Zeneoktatásunk központi kérdése a zenei élmény megteremtése. Az élményszerzés minőségét empirikus vizsgálat keretében a szegedi közoktatásban Janurik Márta vetette össze az irodalom, a matematika és az ének-zene tantárgy esetében 2007-ben. Dohány Gabriella 2009-ben végrehajtott mérése az előző vizsgálat tapasztalatait támasztotta alá, hiszen a kapott eredmények értelmezése szerint az ének-zene tantárgy a közoktatásban nem képes betölteni alapvető szerepét. A nemzetközi kutatások jelentős része szintén az élmény természetének megismerésére irányul. A Verschaffel és munkatársai által 2007-ben lefolytatott kísérlet a zenehallgatás során átélt élmények grafikus megjelenítését vizsgálta gyermekrajzok elemzése segítségével. Az értékelés alátámasztotta az előzetes várakozást, szignifikáns eltérés mutatkozott az életkor és a zenei képzettség korrelációja szerint a zenét tanulók javára. A zenei közegben végrehajtott mérések és az általuk által feltárt eredmények tehát számokban kifejezhető módon jelzik napjaink zenei nevelésének kibontakozó válságát, ezzel együtt megjelölik a zeneoktatás lehetséges feladatait is. 
695 |a Tanulás - motivációs tényezők, Motiváció - pedagógiai, Tanulás lélektana, Ének-zene tanítása, Zenei nevelés 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/45541/1/iol_2009_002_070-079.pdf  |z Dokumentum-elérés