Zenei élmény az énekórán?
A tanulási motivációt iskolai környezetben vizsgáló pedagógiai kutatásoknak jelentős felértékelődése tapasztalható az utóbbi évtizedben. A zeneoktatásban betöltött szerepének felismerését követően napjainkban a zenetanulás motivációs rendszerének elemzésére irányul a figyelem. A kutatás során feltár...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2009
|
Sorozat: | Iskolakultúra Online
|
Kulcsszavak: | Tanulás - motivációs tényezők, Motiváció - pedagógiai, Tanulás lélektana, Ének-zene tanítása, Zenei nevelés |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/45541 |
LEADER | 02431nab a2200181 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | misc45541 | ||
005 | 20191106140615.0 | ||
008 | 181001s2009 hu o 0|| zxx d | ||
040 | |a SZTE Miscellanea Repozitórium |b hun | ||
041 | |a zxx | ||
100 | 1 | |a Dohány Gabriella | |
245 | 1 | 0 | |a Zenei élmény az énekórán? |h [elektronikus dokumentum] / |c Dohány Gabriella |
260 | |c 2009 | ||
300 | |a 70-79 | ||
490 | 0 | |a Iskolakultúra Online | |
520 | 3 | |a A tanulási motivációt iskolai környezetben vizsgáló pedagógiai kutatásoknak jelentős felértékelődése tapasztalható az utóbbi évtizedben. A zeneoktatásban betöltött szerepének felismerését követően napjainkban a zenetanulás motivációs rendszerének elemzésére irányul a figyelem. A kutatás során feltárhatóvá válik a cselekvésre ösztönző külső és belső mozgatók működése, önjutalmazó serkentő erővé alakulása, a flow áramlat-élményének komplex átélése, analízise. Zeneoktatásunk központi kérdése a zenei élmény megteremtése. Az élményszerzés minőségét empirikus vizsgálat keretében a szegedi közoktatásban Janurik Márta vetette össze az irodalom, a matematika és az ének-zene tantárgy esetében 2007-ben. Dohány Gabriella 2009-ben végrehajtott mérése az előző vizsgálat tapasztalatait támasztotta alá, hiszen a kapott eredmények értelmezése szerint az ének-zene tantárgy a közoktatásban nem képes betölteni alapvető szerepét. A nemzetközi kutatások jelentős része szintén az élmény természetének megismerésére irányul. A Verschaffel és munkatársai által 2007-ben lefolytatott kísérlet a zenehallgatás során átélt élmények grafikus megjelenítését vizsgálta gyermekrajzok elemzése segítségével. Az értékelés alátámasztotta az előzetes várakozást, szignifikáns eltérés mutatkozott az életkor és a zenei képzettség korrelációja szerint a zenét tanulók javára. A zenei közegben végrehajtott mérések és az általuk által feltárt eredmények tehát számokban kifejezhető módon jelzik napjaink zenei nevelésének kibontakozó válságát, ezzel együtt megjelölik a zeneoktatás lehetséges feladatait is. | |
695 | |a Tanulás - motivációs tényezők, Motiváció - pedagógiai, Tanulás lélektana, Ének-zene tanítása, Zenei nevelés | ||
856 | 4 | 0 | |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/45541/1/iol_2009_002_070-079.pdf |z Dokumentum-elérés |