Zenei élmény az énekórán?

A tanulási motivációt iskolai környezetben vizsgáló pedagógiai kutatásoknak jelentős felértékelődése tapasztalható az utóbbi évtizedben. A zeneoktatásban betöltött szerepének felismerését követően napjainkban a zenetanulás motivációs rendszerének elemzésére irányul a figyelem. A kutatás során feltár...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Dohány Gabriella
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2009
Sorozat:Iskolakultúra Online
Kulcsszavak:Tanulás - motivációs tényezők, Motiváció - pedagógiai, Tanulás lélektana, Ének-zene tanítása, Zenei nevelés
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/45541
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A tanulási motivációt iskolai környezetben vizsgáló pedagógiai kutatásoknak jelentős felértékelődése tapasztalható az utóbbi évtizedben. A zeneoktatásban betöltött szerepének felismerését követően napjainkban a zenetanulás motivációs rendszerének elemzésére irányul a figyelem. A kutatás során feltárhatóvá válik a cselekvésre ösztönző külső és belső mozgatók működése, önjutalmazó serkentő erővé alakulása, a flow áramlat-élményének komplex átélése, analízise. Zeneoktatásunk központi kérdése a zenei élmény megteremtése. Az élményszerzés minőségét empirikus vizsgálat keretében a szegedi közoktatásban Janurik Márta vetette össze az irodalom, a matematika és az ének-zene tantárgy esetében 2007-ben. Dohány Gabriella 2009-ben végrehajtott mérése az előző vizsgálat tapasztalatait támasztotta alá, hiszen a kapott eredmények értelmezése szerint az ének-zene tantárgy a közoktatásban nem képes betölteni alapvető szerepét. A nemzetközi kutatások jelentős része szintén az élmény természetének megismerésére irányul. A Verschaffel és munkatársai által 2007-ben lefolytatott kísérlet a zenehallgatás során átélt élmények grafikus megjelenítését vizsgálta gyermekrajzok elemzése segítségével. Az értékelés alátámasztotta az előzetes várakozást, szignifikáns eltérés mutatkozott az életkor és a zenei képzettség korrelációja szerint a zenét tanulók javára. A zenei közegben végrehajtott mérések és az általuk által feltárt eredmények tehát számokban kifejezhető módon jelzik napjaink zenei nevelésének kibontakozó válságát, ezzel együtt megjelölik a zeneoktatás lehetséges feladatait is.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:70-79