Tudásmegosztás és-teremtés tanárok online szakmai közösségében
Az IKT eszközök, ezen belül a Web 2.0 eszközök megjelenése az oktatásban új kihívások elé állította a pedagógusokat. A technológia új tudásátadási módszereket hív életre, a tanárok szerepe sok tekintetben módosul: nem ők az információ, a tudás egyedüli birtokosai, feladatuk egyre inkább az informáci...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2009
|
Sorozat: | Iskolakultúra Online
|
Kulcsszavak: | Számítógép-hálózat - Internet - oktatás, Oktatás - számítógép alkalmazása, Oktatásügy, Pedagógia |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/45539 |
Tartalmi kivonat: | Az IKT eszközök, ezen belül a Web 2.0 eszközök megjelenése az oktatásban új kihívások elé állította a pedagógusokat. A technológia új tudásátadási módszereket hív életre, a tanárok szerepe sok tekintetben módosul: nem ők az információ, a tudás egyedüli birtokosai, feladatuk egyre inkább az információkeresési, tudásmegosztási stratégiák elsajátításának elősegítése. A tanítás sikerességében ezért fontos tényező a tanárok az IKT, valamint a Web 2.0 eszközökkel kapcsolatos attitűdje. A Web 2.0 eszközök nem csak a tanítási folyamatokban játszanak szerepet, hanem lehetőséget ad a pedagógusoknak formális és informális online szakmai közösségek alakítására. Ezek a szakmai közösségek fórumot teremthetnek a szakmai párbeszédnek, elősegíthetik a tudásmegosztást és új tudás létrehozását. Elsősorban távol-keleti vizsgálatok születtek a pedagógusok virtuális szakmai közösségeiben folyó tudásáramlásról. Egyrészt leírták a tudásmegosztási stratégiákat, a szakmai közösségek működésmódjait, másrészt megvizsgálták, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak az online szakmai munkának. A kutatásokból kiderült, hogy a tudásáramlás egyik legfontosabb faktora a tudásmegosztási motiváció, mely döntően befolyásolja egy adott virtuális szakmai közösség működését. A vizsgálatok eredményei szerint egy adott online szakmai közösségben nagyon kevesen vesznek részt aktívan a tudásáramlásban, a többiek inkább passzív „haszonélvezői” a folyamatban. Többen tartanak attól, hogy a közösség nem tartja megfelelőnek a tudásukat, mások félnek egy esetleges konfliktustól, míg sokan az időhiány miatt nem kapcsolódnak be aktívan a közös munkába. Ugyanakkor a motiváló tényezők között megjelenik a szakmai közösséghez tartozás, illetve egy olyan szakmai fórumra való igény, mely pótolja a lassan teljesen elmaradó kollégák közti szemtől szembe párbeszédet. Ezért fontos körüljárni az online közösségekben való tudásmegosztás és –teremtés elősegítő és gátló tényezőit. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 42-51 |