A videójátékok irodalomtudományi és interdiszciplináris vetületei
The dissertation aims to give a holistic view of video game research and its current state, showcase how interactive fiction influenced the evolution of video games, highlight the connections between literature and video games, and offer new terms that can contribute to international research. The d...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Disszertáció |
Megjelent: |
2024-06-06
|
Kulcsszavak: | videójáték, game studies, narratológia, történetjátszás, immerzió, járulékos elemek, nélkülözhetetlen elemek, történetközpontú játékok, zéró narratíva, irányított fokalizáló, ágens |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://doktori.ek.szte.hu/12036 |
Tartalmi kivonat: | The dissertation aims to give a holistic view of video game research and its current state, showcase how interactive fiction influenced the evolution of video games, highlight the connections between literature and video games, and offer new terms that can contribute to international research. The dissertation argues that video games, literary pieces, and films are individual media, but they are interconnected and influence each other’s progression. While I underline these connections, I also highlight the differences between the three media. What role can story and text play in a fundamentally interactive (action-oriented) platform? What makes video games a unique medium? I propose concepts such as storyplaying, zero narrative and story-driven games, essential and non-essential elements, and focalization control. Although these terms are drawn primarily from literary studies (more specifically, from narratology), they help us better understand video games without declaring the young medium a mere storyteller. A disszertáció az összehasonlító irodalom- és kultúratudomány szellemében egy hazánkban egyre nagyobb figyelmet kapó, ámbár még kibontakozásra váró szegmensre, a game studies-ra fókuszál. A játékkutatásnak/játéktudománynak is fordítható game studies-on belül legfőképp azt vizsgálom, hogy a videójátékok hogyan elemezhetők az irodalom- és filmtudomány eszköztárával, miközben szem előtt tartom a sajátos mediális jegyeiket is. Milyen szerepet játszhat a történet és a szöveg egy alapvetően interaktív (cselekvés-orientált) platformon? Mi teszi a videójátékokat egyedülálló médiummá? Kutatásaim során azt tapasztaltam, hogy bizonyos esetekben hiányzik a megfelelő terminus, amely hiányt a disszertáció igyekszik feloldani. Olyan fogalmakat javaslok, mint történetjátszás, zéró narratíva és történetközpontú játékok, járulékos és nélkülözhetetlen elemek, valamint irányított fokalizáló. A disszertáció azon irodalmi művek elemzését is tartalmazza, amelyek vagy tartalmi vagy formai szempontból merítenek a videójátékok eszköztárából. |
---|