Enhancing smokers’ engagement during Facebook-based smoking cessation interventions

Our research focused on an internet-based smoking cessation intervention. We analyzed the application of interaction buttons (comments, shares, and Facebook reactions) in response to Facebook posts supporting smoking cessation on a Hungarian Facebook (FB) page called "CigiSzünet" (English...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Watti Jezdancher
Other Authors: Kelemen Oguz
Pócs Dávid
Format: Dissertation
Published: 2023-11-20
Subjects:
Online Access:http://doktori.ek.szte.hu/11929
Description
Summary:Our research focused on an internet-based smoking cessation intervention. We analyzed the application of interaction buttons (comments, shares, and Facebook reactions) in response to Facebook posts supporting smoking cessation on a Hungarian Facebook (FB) page called "CigiSzünet" (English name: Cigarette Break – used later in the summary of the PhD thesis). Engagement expresses the commitment of the participants in the intervention. Through our research, we strive to help public health professionals running smoking cessation Facebook pages to increase their user’s engagement. In our first research, we selected smokers based on user comments. We identified the language use pointing towards smoking cessation in their comments applying the psychological approaches of the Transtheoretical Model (TTM) and Motivational Interviewing (MI). The expressions used by the smokers in their Facebook comments (verbalization) were compared to their use of Facebook reaction buttons (visualization). Our aim was to explore the correlations between the verbal and visual expressions of smokers in which they indicated smoking cessation in order to understand and subsequently stimulate engagement. In our second research project, we dealt with engagement bait, a strategy for creating specific Facebook posts. Facebook imposes sanctions on posts which use this strategy and reduces their visibility by demoting them (i.e., these posts are moved to the bottom of the News Feed). Sanctioning contents which use engagement bait is performed by Facebook's algorithm, but this process is unfamiliar to the users. Our goal was to explore the mechanism of engagement bait and its effects on contents aiming to help smoking cessation, and to find alternative strategies which can circumvent this sanctioning and increase engagement.
Kutatásunk középpontjában egy online dohányzás leszokást segítő intervenció állt. Azt vizsgáltuk meg, hogy a „CigiSzünet” elnevezésű magyar Facebook oldal (Angol elnevezés: Cigarette Break – a PhD értekezésben használatos megnevezés) leszokást támogató bejegyzéseire válaszul milyen interakciós gombokat használtak a felhasználók (pl. kommentet írtak, megosztás- vagy reakciógombra kattintottak). Az interakciós gombok használata kifejezi az intervencióban résztvevők aktivitását. Kutatásunkkal segítséget kívánunk nyújtani azoknak a népegészségügyi szakembereknek, akik dohányzás leszokást segítő Facebook oldalakat működtetnek, hogy a felhasználók aktivitását fokozhassák. Első kutatásunkban a felhasználok kommentjei alapján kiválogattuk a dohányzókat. Az ő megjegyzéseikben azonosítottuk a leszokás irányába mutató szóhasználatot a „Transzteoretikus Modell” (TTM) és a „Motivációs Interjú” (MI) pszichológiai megközelítések alapján. Ezeket a kifejezéseket (verbalizáció) összevetettük a reakciógombok használatával (vizualizáció). Célunk az volt, hogy feltárjuk a dohányzó Facebook-felhasználók leszokásra irányuló, verbális és vizuális kifejezései közötti összefüggéseket, az intervenciós aktivitás megértése és későbbi serkentése érdekében. Második kutatásunkban az „aktivitásvadászattal” foglalkoztunk, mely egy specifikus Facebook-bejegyzések létrehozására irányuló stratégia. Az ilyen stratégiát használó bejegyzéseket a Facebook szankcionálja, kevesebb felhasználónak jeleníti meg (azaz hátrébb sorolja a hírfolyamban). Az aktivitásvadász tartalmak szankcionálása egy a felhasználók számára ismeretlen folyamat, a Facebook algoritmusa végzi. Célunk az volt, hogy feltárjuk az „aktivitásvadászat” mechanizmusát és hatásait a leszokást segítő tartalmakra, valamint, hogy „alternatív stratégiákat” találjunk, melyek kikerülik ezt a szankcionálást és növelik az aktivitást.