Az óvodapedagógusok kiégésének vizsgálata érték- és pályaorientációjuk tükrében
A pedagógus pálya, azon belül az óvodapedagógus hivatás szakmai jellegzetessége a kiégés szindróma. Kutatásom fő célkitűzése egyrészt az óvodapedagógusok kiégésre való fogékonyságának vizsgálata a pályán eltöltött idő és a munkavégzés csoporttípusának aspektusából. Másrészt a pályaválasztást motivál...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Szakdolgozat |
Megjelent: |
2018
|
Kulcsszavak: | hallgatói kiégés pályaorientáció pályán eltöltött évek elvárt és megvalósult Super-féle értékkörök |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74658 |
LEADER | 02353nta a2200229 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dipl74658 | ||
005 | 20190524070201.0 | ||
008 | 190522s2018 hu om 0|| hun d | ||
040 | |a SZTE Diploma Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 1 | |a Litke Márta | |
245 | 1 | 3 | |a Az óvodapedagógusok kiégésének vizsgálata érték- és pályaorientációjuk tükrében |h [elektronikus dokumentum] / |c Márta Litke |
246 | 1 | 0 | |a Examining the burn-out of kindergarten teachers in the light of their value and career orientation |h [elektronikus dokumentum] |
260 | |c 2018 | ||
520 | 3 | |a A pedagógus pálya, azon belül az óvodapedagógus hivatás szakmai jellegzetessége a kiégés szindróma. Kutatásom fő célkitűzése egyrészt az óvodapedagógusok kiégésre való fogékonyságának vizsgálata a pályán eltöltött idő és a munkavégzés csoporttípusának aspektusából. Másrészt a pályaválasztást motiváló elvárt és megvalósult értékdiszkrepanciák kiégéssel való kapcsolatának feltérképezése. A vizsgálatban 109 vizsgálati személy adatait vettem fel a Jagodics-Szabó féle Kiégés-kérdőív és az elvárt és az aktuális helyzetet tükröző Super-féle munkaérték kérdőívre vonatkozóan. Az eredmények szerint az óvodapedagógus minél több időt tölt a pályán a lelki kimerülés annál kevésbé jellemzőbb. A munkavégzés csoportjának típusa nem mutat szignifikáns összefüggést a kiégésre való fogékonysággal. A pályaválasztást motiváló munkaértékek közül a változatosság és a munkateljesítmény értékkörök jeleztek szignifikáns összefüggést a kiégésre kevésbé fogékony óvodapedagógusokra. Az elvárt és megvalósult értékdiszkrepanciák a lelki, érzelmi kimerüléssel és a kiégés-stressz fogékonysággal is szignifikáns összefüggést mutat, illetve a függetlenség és altruizmus értékkörök esetében jelentkezett még részben pozitív eredmény a kiégéssel összefüggésben. | |
650 | 4 | |a Bölcsészettudományok | |
695 | |a hallgatói kiégés | ||
695 | |a pályaorientáció | ||
695 | |a pályán eltöltött évek | ||
695 | |a elvárt és megvalósult Super-féle értékkörök | ||
700 | 1 | |a Szabó Éva |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74658/1/2018_Litke_M%C3%A1rta_XFZTWX_SZ.pdf |z Dokumentum-elérés |