Az óvodapedagógusok kiégésének vizsgálata érték- és pályaorientációjuk tükrében

A pedagógus pálya, azon belül az óvodapedagógus hivatás szakmai jellegzetessége a kiégés szindróma. Kutatásom fő célkitűzése egyrészt az óvodapedagógusok kiégésre való fogékonyságának vizsgálata a pályán eltöltött idő és a munkavégzés csoporttípusának aspektusából. Másrészt a pályaválasztást motivál...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Litke Márta
További közreműködők: Szabó Éva (Témavezető)
Dokumentumtípus: Szakdolgozat
Megjelent: 2018
Kulcsszavak:hallgatói kiégés
pályaorientáció
pályán eltöltött évek
elvárt és megvalósult Super-féle értékkörök
Tárgyszavak:
Online Access:http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74658
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A pedagógus pálya, azon belül az óvodapedagógus hivatás szakmai jellegzetessége a kiégés szindróma. Kutatásom fő célkitűzése egyrészt az óvodapedagógusok kiégésre való fogékonyságának vizsgálata a pályán eltöltött idő és a munkavégzés csoporttípusának aspektusából. Másrészt a pályaválasztást motiváló elvárt és megvalósult értékdiszkrepanciák kiégéssel való kapcsolatának feltérképezése. A vizsgálatban 109 vizsgálati személy adatait vettem fel a Jagodics-Szabó féle Kiégés-kérdőív és az elvárt és az aktuális helyzetet tükröző Super-féle munkaérték kérdőívre vonatkozóan. Az eredmények szerint az óvodapedagógus minél több időt tölt a pályán a lelki kimerülés annál kevésbé jellemzőbb. A munkavégzés csoportjának típusa nem mutat szignifikáns összefüggést a kiégésre való fogékonysággal. A pályaválasztást motiváló munkaértékek közül a változatosság és a munkateljesítmény értékkörök jeleztek szignifikáns összefüggést a kiégésre kevésbé fogékony óvodapedagógusokra. Az elvárt és megvalósult értékdiszkrepanciák a lelki, érzelmi kimerüléssel és a kiégés-stressz fogékonysággal is szignifikáns összefüggést mutat, illetve a függetlenség és altruizmus értékkörök esetében jelentkezett még részben pozitív eredmény a kiégéssel összefüggésben.