Az óvodapedagógusok kiégésének vizsgálata érték- és pályaorientációjuk tükrében
A pedagógus pálya, azon belül az óvodapedagógus hivatás szakmai jellegzetessége a kiégés szindróma. Kutatásom fő célkitűzése egyrészt az óvodapedagógusok kiégésre való fogékonyságának vizsgálata a pályán eltöltött idő és a munkavégzés csoporttípusának aspektusából. Másrészt a pályaválasztást motivál...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Szakdolgozat |
Megjelent: |
2018
|
Kulcsszavak: | hallgatói kiégés pályaorientáció pályán eltöltött évek elvárt és megvalósult Super-féle értékkörök |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74658 |
Tartalmi kivonat: | A pedagógus pálya, azon belül az óvodapedagógus hivatás szakmai jellegzetessége a kiégés szindróma. Kutatásom fő célkitűzése egyrészt az óvodapedagógusok kiégésre való fogékonyságának vizsgálata a pályán eltöltött idő és a munkavégzés csoporttípusának aspektusából. Másrészt a pályaválasztást motiváló elvárt és megvalósult értékdiszkrepanciák kiégéssel való kapcsolatának feltérképezése. A vizsgálatban 109 vizsgálati személy adatait vettem fel a Jagodics-Szabó féle Kiégés-kérdőív és az elvárt és az aktuális helyzetet tükröző Super-féle munkaérték kérdőívre vonatkozóan. Az eredmények szerint az óvodapedagógus minél több időt tölt a pályán a lelki kimerülés annál kevésbé jellemzőbb. A munkavégzés csoportjának típusa nem mutat szignifikáns összefüggést a kiégésre való fogékonysággal. A pályaválasztást motiváló munkaértékek közül a változatosság és a munkateljesítmény értékkörök jeleztek szignifikáns összefüggést a kiégésre kevésbé fogékony óvodapedagógusokra. Az elvárt és megvalósult értékdiszkrepanciák a lelki, érzelmi kimerüléssel és a kiégés-stressz fogékonysággal is szignifikáns összefüggést mutat, illetve a függetlenség és altruizmus értékkörök esetében jelentkezett még részben pozitív eredmény a kiégéssel összefüggésben. |
---|