Tanulási erőforrás-indikátorok az öndeterminációs elmélet összefüggésében
Kutatásom célja az volt, hogy az öndeterminációs elmélet keretei között összefüggést tárjak fel a nem kognitív jellegű tanulási erőforrás-indikátorok és az öndeterminációs elmélet szerinti motivációs típusok között. Feltevésként együtt járást fogalmaztam meg a külső, introjektált, azonosult és belső...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Szakdolgozat |
Megjelent: |
2018
|
Kulcsszavak: | öndetermináció motiváció társas támogatás kompetencia tanulási erőforrás-indikátorok |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74606 |
Tartalmi kivonat: | Kutatásom célja az volt, hogy az öndeterminációs elmélet keretei között összefüggést tárjak fel a nem kognitív jellegű tanulási erőforrás-indikátorok és az öndeterminációs elmélet szerinti motivációs típusok között. Feltevésként együtt járást fogalmaztam meg a külső, introjektált, azonosult és belső motiváció, valamint a társas támogatás, tanulási énhatékonyság, aktív halogatás, passzív halogatás, fejlődési szemléletmód, rögzült szemléletmód, probléma-központú megküzdési mód, érzelemközpontú megküzdési mód és az önértékelés között. Továbbá magyarázó kapcsolatot feltételeztem a belső motivációra vonatkozóan a társas támogatás, tanulási énhatékonyság, fejlődési szemléletmód, probléma-központú megküzdési mód kapcsán. A kérdés megvizsgálásra a Szegedi Tudományegyetem elsőéves hallgatói körében online kitöltéses kérdőíves eljárást alkalmaztam. A vizsgált tanulási erőforrás-indikátorok közül a négy motivációs típus, valamint a társas támogatás, tanulási énhatékonyság, fejlődési szemléletmód, probléma-központú megküzdési mód és önértékelés között fedeztem fel megbízható, szignifikáns kapcsolatot. Továbbá a társas támogatás, tanulási énhatékonyság, fejlődési szemléletmód és probléma-központú megküzdési módok az eredményeim alapján magyarázólag hatnak a négy motivációs típusra. A kapott eredmények vélhetően azt támasztják alá, hogy azon tanulási erőforrás-indikátorok esetén, melyek jól kapcsolhatók az öndeterminációs elmélet alapvető pszichológiai szükségletének valamelyikéhez erősebb korreláció vagy magyarázó hatás mutatkozik meg. |
---|