Szorongás összefüggése az önértékeléssel és az iskolai teljesítménnyel serdülők körében

Az énkép legfontosabb része az önértékelés, ami az egyén észrevételeit és értékelését tartalmazza saját magával, képességeivel, tevékenységével, magatartásával kapcsolatban. A kutatás célja az volt, hogy rámutasson, milyen összefüggés van serdülőkorban az önértékelés, a szociális szorongás, a vizsga...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Doro Oxána
További közreműködők: Kőrössy Judit (Témavezető)
Dokumentumtípus: Szakdolgozat
Megjelent: 2018
Kulcsszavak:önértékelés
szociális szorongás
vizsgaszorongás
teljesítmény
serdülők
Tárgyszavak:
Online Access:http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74413
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Az énkép legfontosabb része az önértékelés, ami az egyén észrevételeit és értékelését tartalmazza saját magával, képességeivel, tevékenységével, magatartásával kapcsolatban. A kutatás célja az volt, hogy rámutasson, milyen összefüggés van serdülőkorban az önértékelés, a szociális szorongás, a vizsgaszorongás és az iskolai teljesítmény között. A kutatásban 101 diák vett részt, 35 férfi (34,7%) és 66 nő (65,3%). A vizsgálati személyek átlagéletkora 17,7 év (SD = 0,58). Kérdőívvel vizsgáltam az önértékelést, szociális szorongást, vizsgaszorongást, az iskolai teljesítményt pedig a diákok év végi átlagai adták. A kutatás eredménye, hogy az alacsony önértékelés inkább a nőkre jellemző, mint a férfiakra, viszont a szociális- és vizsgaszorongás esetén nem volt jelentős nemi különbség. A kutatás további eredményei alapján az önértékelés mindkét szorongással összefügg, emellett a vizsgaszorongás összefügg az iskolai teljesítménnyel. Az önértékelés és az iskolai teljesítmény között nem volt kapcsolat. Összefoglalva az önértékelés kulcsfontosságú a mentális és társas jóllét szempontjából.