A tudatelmélet életkori különbségei, összefüggése az empátia faktoraival és a szociálisprobléma-megoldással serdülő és felnőttkorban
Jelen dolgozat célja a tudatelmélet életkori alakulásának, valamint az empátiával és szociálisprobléma-megoldással való kapcsolatának vizsgálata volt serdülık, fiatal felnıttek és felnıttek körében. A kutatásban 370 személy vett részt, 199 nı (53,8%) és 171 férfi (46,2%), akik életkora 15 és 55 év k...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Szakdolgozat |
Megjelent: |
2018
|
Kulcsszavak: | tudatelmélet empátia szociálisprobléma-megoldás életkori különbségek |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74188 |
Tartalmi kivonat: | Jelen dolgozat célja a tudatelmélet életkori alakulásának, valamint az empátiával és szociálisprobléma-megoldással való kapcsolatának vizsgálata volt serdülık, fiatal felnıttek és felnıttek körében. A kutatásban 370 személy vett részt, 199 nı (53,8%) és 171 férfi (46,2%), akik életkora 15 és 55 év közé esett (M = 26,16, SD = 11,50). A vizsgálatomban felhasznált kérdıívek: a Szociális Történetek Kérdıív (SSQ - Lawson Baron-Cohen és Weelwright, 2004), a Szociálisprobléma-megoldás Kérdıív (SPSI-R - D’Zurilla Nezu és MaydeuOlivaresi, 2002), valamint az Interperszonális Reaktivitási Index (IRI – Davis, 1980) voltak. Az SSQ alapján kapott eredmények azt az elképzelést támogatják, amely szerint a tudatelmélet képesség fordított U alakú görbét követ, amely fiatal felnıttkorban éri el csúcsát. Az SSQ és az IRI faktorai kapott pontszámok szignifikáns pozitív együttjárást mutattak, amely támogatja Shamay-Tsoory és munkatársai (2010) által, a tudatelmélet és empátia kapcsolatáról alkotott modellt. Az SSQ és SPSI-R kérdıíveken kapottak szerint azokra a személyekre, akik magasabb pontszámot értek el a tudatelméleti képesség vonatkozásában szignifikáns mértékben jellemzıbb volt a pozitív probléma orientáció. |
---|