A tudatelmélet életkori különbségei, összefüggése az empátia faktoraival és a szociálisprobléma-megoldással serdülő és felnőttkorban

Jelen dolgozat célja a tudatelmélet életkori alakulásának, valamint az empátiával és szociálisprobléma-megoldással való kapcsolatának vizsgálata volt serdülık, fiatal felnıttek és felnıttek körében. A kutatásban 370 személy vett részt, 199 nı (53,8%) és 171 férfi (46,2%), akik életkora 15 és 55 év k...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kozár Judit
További közreműködők: Blaskovicsné Gál Zita (Témavezető)
Dokumentumtípus: Szakdolgozat
Megjelent: 2018
Kulcsszavak:tudatelmélet
empátia
szociálisprobléma-megoldás
életkori különbségek
Tárgyszavak:
Online Access:http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74188
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Jelen dolgozat célja a tudatelmélet életkori alakulásának, valamint az empátiával és szociálisprobléma-megoldással való kapcsolatának vizsgálata volt serdülık, fiatal felnıttek és felnıttek körében. A kutatásban 370 személy vett részt, 199 nı (53,8%) és 171 férfi (46,2%), akik életkora 15 és 55 év közé esett (M = 26,16, SD = 11,50). A vizsgálatomban felhasznált kérdıívek: a Szociális Történetek Kérdıív (SSQ - Lawson Baron-Cohen és Weelwright, 2004), a Szociálisprobléma-megoldás Kérdıív (SPSI-R - D’Zurilla Nezu és MaydeuOlivaresi, 2002), valamint az Interperszonális Reaktivitási Index (IRI – Davis, 1980) voltak. Az SSQ alapján kapott eredmények azt az elképzelést támogatják, amely szerint a tudatelmélet képesség fordított U alakú görbét követ, amely fiatal felnıttkorban éri el csúcsát. Az SSQ és az IRI faktorai kapott pontszámok szignifikáns pozitív együttjárást mutattak, amely támogatja Shamay-Tsoory és munkatársai (2010) által, a tudatelmélet és empátia kapcsolatáról alkotott modellt. Az SSQ és SPSI-R kérdıíveken kapottak szerint azokra a személyekre, akik magasabb pontszámot értek el a tudatelméleti képesség vonatkozásában szignifikáns mértékben jellemzıbb volt a pozitív probléma orientáció.