Az első általános iskolai tanárképzős hallgatók a szegedi Pedagógiai Főiskolán
The Hungarian primary school, as a type of school, is celebrating its 77th birthday this year. In addition to presenting the circumstances of its creation, my study focuses on the debate surrounding the education of primary school teachers. Teachers from the Ministry of Education, the Trade Union, t...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Szeged
2023
|
Sorozat: | Válogatott tanulmányok a neveléstörténet tárgyköréből
|
Kulcsszavak: | Tanárképzés - általános iskolai - Szeged - 20. sz., Neveléstörténet - Magyarország, Pedagógia - kutatás |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/84126 |
Tartalmi kivonat: | The Hungarian primary school, as a type of school, is celebrating its 77th birthday this year. In addition to presenting the circumstances of its creation, my study focuses on the debate surrounding the education of primary school teachers. Teachers from the Ministry of Education, the Trade Union, the Public Education Council and various types of schools have presented their arguments in the professional media, mainly in the journal titled „Köznevelés”. Primary school teachers training began in 1947, but it has come a long way in consolidating the system. During the examination of the students of the first three academic years, we get an idea of who were the first elementary school teachers in our country. A magyar általános iskola idén ünnepli 77. születésnapját. Sajnos már nagyon kevesen vannak köztünk olyanok, akik korábban még nem ebben az iskolatípusban tanulták a betűvetést. Több fontos és hézagpótló munka született az elmúlt évtizedekben az általános iskola történetéről (Németh, 2009) és az iskolatípus, valamint tanárképzése első éveiről (Knausz, 1998; Ladányi, 1986; Mann, 2004; Bereczki, 1998). Jelen tanulmányom célja annak a történelmi és oktatástörténeti háttérnek a bemutatása, amely az általános iskolai tanárképzés 1947-es elindulásához vezetett, valamint betekintést nyújtani a szegedi pedagógiai főiskola első három (1947–1949) évfolyamának hallgatóiról – primer források alapján – összegyűjtött adatokba. Kutatásom forrásbázisát a témában ez idáig született szekunder irodalom mellett a korabeli pedagógiai szaksajtóban, a szakminisztérium lapjában, a Köznevelésben, valamint a szakszervezet lapjában, a Pedagógus Értesítőben megjelent cikkek, egyéb periodikák írásai, illetve jogszabályok alkotják. Kutatásom módszere forráselemzés. Történeti szociológiai, kvantitatív kutatásom levéltári forrásai az SZTE Egyetemi Levéltárban fellelhető adatgyűjtő ívek, törzslapok és szigorlati jegyzőkönyvek.2 Az ezen forrásokban található adatokból az SPSS program segítségével készítettem adatbázist, amelynek elemszáma 358 fő. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 151-167 |
ISBN: | 978-963-648-018-9 |