A felnőttkori tanulás pszichológiai jellemzői

Az élethosszig tartó tanulás koncepciója az 1970-es években kezdett általánossá válni, és mára egész Európában egyetemes oktatáspolitikai és neveléstudományi paradigmává vált. Ennek legegyszerűbb definíciója: az egész életen át tartó tanulás egy születéstől a halálig tartó szándékos tanulási tevéken...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Turcsányi Enikő
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet Szeged 2023
Sorozat:A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
Kulcsszavak:Felnőttoktatás, Tanulás - felnőttek - motiváció
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/78873
LEADER 02977naa a2200217 i 4500
001 acta78873
005 20230522130603.0
008 230522s2023 hu o 0|| hun d
020 |a 978-963-306-920-2 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Turcsányi Enikő 
245 1 2 |a A felnőttkori tanulás pszichológiai jellemzői  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Turcsányi Enikő 
260 |a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet  |b Szeged  |c 2023 
300 |a 72-77 
490 0 |a A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig 
520 3 |a Az élethosszig tartó tanulás koncepciója az 1970-es években kezdett általánossá válni, és mára egész Európában egyetemes oktatáspolitikai és neveléstudományi paradigmává vált. Ennek legegyszerűbb definíciója: az egész életen át tartó tanulás egy születéstől a halálig tartó szándékos tanulási tevékenység, amelynek célja, hogy fejlessze valamennyi egyén ismereteit és kompetenciáját, akik részt kívánnak venni a tanulási folyamatokban. Az egész életen át történő tanulás az oktatás alanyainak életkora szempontjából két nagy csoportra oszlik. Az egyik csoport, a „diákok”, a másik csoportba soroljuk azokat, akik óvodás korukban (3. életévtől) lépnek be az köz- és felsőoktatás rendszerébe, és onnan valamilyen minősítéssel – szakmunkás oklevél (általában 16. életév), érettségi (általában 18. életév) vagy diploma (általában 21- 23. életév) - lépnek ki és jelennek meg a munkaerőpiacon. A másik csoport a felnőttek, akik rövidebbhosszabb diáklét után kiléptek a munkaerőpiacra, de valamilyen motiváció miatt szükségesnek érzik, hogy munka mellett még tanuljanak. Mindenféle tanulási folyamatban rendkívül fontos szerepet töltenek be a pszichológiai tényezők, ezért jelen tanulmányunkban ezen, felnőttkori tanulás pszichológia sajátosságait vázoljuk fel, illetve elemezzük azokat. Tanulmányunk három részből épül fel. Az első részben Carl Rogers munkásságára (Rogers, 2004) alapozva bemutatjuk a felnőttkori tanulás általános jellemzőit. Ehhez szorosan kapcsolódva felvázoljuk azokat a szociális változásokat, melyek a felnőttkor egyes szakaszait jellemzik és alapvetően befolyásolják a felnőttkori tanulás formáit és eredményességét. Tanulmányunk második részében a tanulási folyamatban alanyként résztvevő felnőtt motivációit tárjuk fel. Számba vesszük a szóba jöhető motivációs lehetőségeket. Míg a harmadik részben levonjuk vizsgálódásunk konklúzióit. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
695 |a Felnőttoktatás, Tanulás - felnőttek - motiváció 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/78873/1/gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_072-077.pdf  |z Dokumentum-elérés