A felnőttkori tanulás pszichológiai jellemzői
Az élethosszig tartó tanulás koncepciója az 1970-es években kezdett általánossá válni, és mára egész Európában egyetemes oktatáspolitikai és neveléstudományi paradigmává vált. Ennek legegyszerűbb definíciója: az egész életen át tartó tanulás egy születéstől a halálig tartó szándékos tanulási tevéken...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet
Szeged
2023
|
Sorozat: | A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
|
Kulcsszavak: | Felnőttoktatás, Tanulás - felnőttek - motiváció |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/78873 |
Tartalmi kivonat: | Az élethosszig tartó tanulás koncepciója az 1970-es években kezdett általánossá válni, és mára egész Európában egyetemes oktatáspolitikai és neveléstudományi paradigmává vált. Ennek legegyszerűbb definíciója: az egész életen át tartó tanulás egy születéstől a halálig tartó szándékos tanulási tevékenység, amelynek célja, hogy fejlessze valamennyi egyén ismereteit és kompetenciáját, akik részt kívánnak venni a tanulási folyamatokban. Az egész életen át történő tanulás az oktatás alanyainak életkora szempontjából két nagy csoportra oszlik. Az egyik csoport, a „diákok”, a másik csoportba soroljuk azokat, akik óvodás korukban (3. életévtől) lépnek be az köz- és felsőoktatás rendszerébe, és onnan valamilyen minősítéssel – szakmunkás oklevél (általában 16. életév), érettségi (általában 18. életév) vagy diploma (általában 21- 23. életév) - lépnek ki és jelennek meg a munkaerőpiacon. A másik csoport a felnőttek, akik rövidebbhosszabb diáklét után kiléptek a munkaerőpiacra, de valamilyen motiváció miatt szükségesnek érzik, hogy munka mellett még tanuljanak. Mindenféle tanulási folyamatban rendkívül fontos szerepet töltenek be a pszichológiai tényezők, ezért jelen tanulmányunkban ezen, felnőttkori tanulás pszichológia sajátosságait vázoljuk fel, illetve elemezzük azokat. Tanulmányunk három részből épül fel. Az első részben Carl Rogers munkásságára (Rogers, 2004) alapozva bemutatjuk a felnőttkori tanulás általános jellemzőit. Ehhez szorosan kapcsolódva felvázoljuk azokat a szociális változásokat, melyek a felnőttkor egyes szakaszait jellemzik és alapvetően befolyásolják a felnőttkori tanulás formáit és eredményességét. Tanulmányunk második részében a tanulási folyamatban alanyként résztvevő felnőtt motivációit tárjuk fel. Számba vesszük a szóba jöhető motivációs lehetőségeket. Míg a harmadik részben levonjuk vizsgálódásunk konklúzióit. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 72-77 |
ISBN: | 978-963-306-920-2 |