Környezettudatos cselekedetek motivációi magyar diákok körében

A környezettudatosság korunk fontos kérdésköre, ennek megfelelően már több pszichológiai kutatás is foglalkozott azzal, milyen aspektusok határozzák meg, hogy az egyének végrehajtanak-e környezetbarát cselekedeteket. Azonban a magyar populáció körében ezen – már meglévő – elméletek és modellek alkal...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Szabó Zoltán Ábel
Kristóf Hanna Emília
Ágoston Csilla
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: SZTE BTK Pszichológiai Intézet Szeged 2022
Sorozat:Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok 9 No. 1
Kulcsszavak:Környezettudatosság, Value-Belief-Norm elmélet
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/78377
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A környezettudatosság korunk fontos kérdésköre, ennek megfelelően már több pszichológiai kutatás is foglalkozott azzal, milyen aspektusok határozzák meg, hogy az egyének végrehajtanak-e környezetbarát cselekedeteket. Azonban a magyar populáció körében ezen – már meglévő – elméletek és modellek alkalmazhatósága nincs megfelelően felmérve. Ezért ebben a kutatásban kvalitatív módszertannal, interjúkon keresztül vizsgáljuk, hogy a magyar fiatalok milyen motiváló erőket említenek, melyek saját és mások cselekedeteit irányítják környezettudatos cselekedetek elvégzésére. A minta 10 fő, 22 éven aluli magyar fiatalból állt (16-22 év, M=18,9 év, SD=2,13). A velük készült interjúk átiratainak elemzése és kódolása során több motivációs címke került azonosításra, melyeket a Theory of Planned Behaviour (Tervezett cselekvés elmélete, továbbiakban TPB) és a Value-Belief-Norm (Érték-meggyőződés-norma elmélet, továbbiakban VBN) elmélet modelljeinek elemeivel hasonlítottunk össze. Az eredmények alapján az előbb említett két modell aspektusai megjelennek az interjúk átirataiban, de hiányoznak az elméletekből az interjúkban többször is említett érzelmi és a lehetséges társas, vagy anyagi nyereségek hatásai. Így összesen 4 témát: Társas motivációk, Nyereség, Intrinzik, személyes motiváló tényezők és Nem társas külső motiváló tényezők lehetett megkülönböztetni, melyek jól lefedik a felmerült szövegtartalmakat. Ezeken felül a VBN és TPB modellek egyes részeinek megjelenése kevésbé volt központi az eredeti nyugat-európai és amerikai populációhoz képest. Az eltérés hátterében kulturális és gazdasági okok is állhatnak.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:2-23
ISSN:2064-9258