Egy varázskönyv reneszánsz kori recepciója a Picatrix olvasói (I) : Marsilio Ficino és Giovanni Pico della Mirandola /

Tanulmányomban a következő kérdésre keresem a választ: hogyan volt jelen és hogyan hatott a Picatrix olvasása az elkövetkező évszázadokra? Érdeklődésem homlokterébe Ficinót és Picót, azt a két 15. századi filozófust állítom, akik munkáik révén az ún. „tanult mágiának” tekintélyt és hitelt adtak kort...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Frazer-Imregh Monika
További közreműködők: Ficino Marsilio
Pico della Mirandola Giovanni
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: MTA-SZTE Antikvitás és Reneszánsz: Források és Recepció Kutatócsoport Szeged 2022
Sorozat:Antikvitás és reneszánsz
Kulcsszavak:Mágia, Okkultizmus, Csillagjóslás, Filozófia - olasz - 15. sz., Miszticizmus
Tárgyszavak:
doi:10.14232/antikren.2022.9.87-118

Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/77884
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Tanulmányomban a következő kérdésre keresem a választ: hogyan volt jelen és hogyan hatott a Picatrix olvasása az elkövetkező évszázadokra? Érdeklődésem homlokterébe Ficinót és Picót, azt a két 15. századi filozófust állítom, akik munkáik révén az ún. „tanult mágiának” tekintélyt és hitelt adtak kortársaik és közvetlen utókoruk szemében, így a Picatrix és a hasonló, mágikus tárgyú írások továbbélése, ha többnyire titkos csatornákon keresztül is, de biztosított volt. A tanulmány második része az Antikvitás és Reneszánsz következő, 10. számában fog megjelenni, ebben Francesco Cattani da Diaccetóval és Ludovico Lazzarellivel foglalkozom, majd Trithemiust és követőit, Agrippát és Paracelsust tárgyalom. Kitekintek Giordano Bruno és Tommaso Campanella Picatrix ihlette munkáira. Végül a közép-európai másolatokról dióhéjban ismertetem Láng Benedek és Veszprémy Márton kutatási eredményeit. This study seeks to answer the question: how was the reading of Picatrix present and how did it affect the coming centuries? The first part of the paper, published here, focuses on Ficino and Pico, the two 15th-century philosophers who, through their work, gave authority and credit the so-called “Learned magic” in the eyes of their contemporaries and immediate descendants, so the survival of Picatrix and similar magical writings, albeit mostly through secret channels, was assured. The second part of the study will appear in the next issue of Antiquity and the Renaissance. There, after discussing Francesco Cattani da Diacceto, Ludovico Lazzarelli, Johannes Trithemius, the latter’s followers, Cornelius Agrippa and Paracelsus will be examined. Then Giordano Bruno’s and Tommaso Campanella’s works will be discussed that were inspired at least in part by Picatrix. Finally, in a nutshell, it presents the research results of Benedek Láng and those of Márton Veszprémy on the Picatrix’s copies of Central Europe.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:87-118
ISSN:2560-2659