A félelemtől az iróniáig Machiavelli Belfagorja /

Az írás először arra a kérdésre keres választ, hogyan lehet összeegyeztetni a végtelen és végtelenül jó Isten fogalmát a világon mindenütt jelentkező Gonosz sokszor sikeres tevékenységével? A probléma történeti áttekintése során a keresztény teológia platonikus vonulatának (Dionüsziosz Areopagitosz,...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Wenner Éva
Pál József
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: MTA-SZTE Antikvitás és reneszánsz: források és recepció Kutatócsoport Szeged 2022
Sorozat:Antikvitás és reneszánsz
Kulcsszavak:Olasz irodalom - dráma, Olasz irodalom története, Műelemzés - olasz
Tárgyszavak:
doi:10.14232/antikren.2022.k.117-126

Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/77287
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Az írás először arra a kérdésre keres választ, hogyan lehet összeegyeztetni a végtelen és végtelenül jó Isten fogalmát a világon mindenütt jelentkező Gonosz sokszor sikeres tevékenységével? A probléma történeti áttekintése során a keresztény teológia platonikus vonulatának (Dionüsziosz Areopagitosz, Eriugena, majd szent Anzelm) eszméit követjük nyomon. Ennek lényege: Istennek nincs valódi riválisa, nincs preegzisztens rossz, a Gonosz az ember helytelen döntésében rejtőzködik. Ugyanakkor az ember méltóságának (Istenhez való hasonlóságának) nélkülözhetetlen része akaratának szabadsága. A második rész arról szól, miként tűnik el a 15. századi neoplatonikus gondolkodók docta religiójából, illetve hogyan válik, elvesztve félelmetességét, ironikusan ábrázolt alakká Machiavelli tanulságos meséjében. The paper first seeks to answer the question, how can the concept of an infinite and infinitely good God be reconciled with the often successful activities of the Evil, who is everywhere in the world? The historical overview of the problem traces the ideas of the Platonic line of Christian theology (Dionysius Areopagite, Eriugena, and later Saint Anselm). The essence of this is that God has no real rival, there is no preexistent evil, that evil is hidden in man's wrong choices. However, that is an indispensable part of man's dignity (his likeness to God), the freedom of his will. The second part is about how it disappears from the docta religio of the 15th century Neoplatonic thinkers and, having lost its fearlessness, becomes the figure ironically depicted in Machiavelli's instructive tale.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:117-126
ISSN:2560-2659