A férfiakról női szemmel Laronia monológja Iuvenalis 2. szatírájában /

Iuvenalis képmutatás elleni invektívájának egy pontján lép színre az életmű egyetlen, hosszabb monológot előadó női interlocutora, Laronia. A 26 soros beszéd középpontjában – akárcsak a szatíra egésze esetén – a képmutató, a női szerepbe lépő, illetve a valódi énjüket elrejtő homoszexuális férfiak á...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Gellérfi Gergő
További közreműködők: Juvenalis Decimus Junius
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: MTA-SZTE Antikvitás és reneszánsz: források és recepció Kutatócsoport Szeged 2022
Sorozat:Antikvitás és reneszánsz
Kulcsszavak:Latin irodalom - költészet, Latin irodalom - szatíra, Műelemzés
Tárgyszavak:
doi:10.14232/antikren.2022.k.43-51

Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/77281
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Iuvenalis képmutatás elleni invektívájának egy pontján lép színre az életmű egyetlen, hosszabb monológot előadó női interlocutora, Laronia. A 26 soros beszéd középpontjában – akárcsak a szatíra egésze esetén – a képmutató, a női szerepbe lépő, illetve a valódi énjüket elrejtő homoszexuális férfiak állnak. E férfiak hasonló szerepet töltenek be a 2. szatírában, mint a római asszonyok a 6.-ban: egy központi (képmutatás, illetve hűtlenség) és számos, mintegy mellékesen említett (pl. a vallási rituálék megbecstelenítése, előkelő rómaiakhoz méltatlan viselkedés stb.) vétket a narrátor rájuk fókuszálva mutat be, ám ez nem jelenti azt, hogy e bűnök kizárólagos elkövetői, e jelenségek kizárólagos felelősei lennének. Laronia, the only female interlocutor in Juvenal’s poems to deliver a longer monologue, takes the stage at one point of Satire 2. Just as the satire as a whole, her 26- line speech focuses on the hypocritical homosexual men who cross the boundaries defined by their sex, but also hide their true selves. These men play a similar role in Satire 2 as the Roman women in Satire 6: while presenting a central sin (hypocrisy/infidelity) and a number of other ones (desecration of religious rituals, behaviour unworthy of a highborn Roman, etc.), the narrator focuses on them, but this does not mean that they are the sole perpetrators of these crimes, or the sole responsible for these phenomena.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:43-51
ISSN:2560-2659