A férfiakról női szemmel Laronia monológja Iuvenalis 2. szatírájában /
Iuvenalis képmutatás elleni invektívájának egy pontján lép színre az életmű egyetlen, hosszabb monológot előadó női interlocutora, Laronia. A 26 soros beszéd középpontjában – akárcsak a szatíra egésze esetén – a képmutató, a női szerepbe lépő, illetve a valódi énjüket elrejtő homoszexuális férfiak á...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
MTA-SZTE Antikvitás és reneszánsz: források és recepció Kutatócsoport
Szeged
2022
|
Sorozat: | Antikvitás és reneszánsz
|
Kulcsszavak: | Latin irodalom - költészet, Latin irodalom - szatíra, Műelemzés |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/antikren.2022.k.43-51 |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/77281 |
Tartalmi kivonat: | Iuvenalis képmutatás elleni invektívájának egy pontján lép színre az életmű egyetlen, hosszabb monológot előadó női interlocutora, Laronia. A 26 soros beszéd középpontjában – akárcsak a szatíra egésze esetén – a képmutató, a női szerepbe lépő, illetve a valódi énjüket elrejtő homoszexuális férfiak állnak. E férfiak hasonló szerepet töltenek be a 2. szatírában, mint a római asszonyok a 6.-ban: egy központi (képmutatás, illetve hűtlenség) és számos, mintegy mellékesen említett (pl. a vallási rituálék megbecstelenítése, előkelő rómaiakhoz méltatlan viselkedés stb.) vétket a narrátor rájuk fókuszálva mutat be, ám ez nem jelenti azt, hogy e bűnök kizárólagos elkövetői, e jelenségek kizárólagos felelősei lennének. Laronia, the only female interlocutor in Juvenal’s poems to deliver a longer monologue, takes the stage at one point of Satire 2. Just as the satire as a whole, her 26- line speech focuses on the hypocritical homosexual men who cross the boundaries defined by their sex, but also hide their true selves. These men play a similar role in Satire 2 as the Roman women in Satire 6: while presenting a central sin (hypocrisy/infidelity) and a number of other ones (desecration of religious rituals, behaviour unworthy of a highborn Roman, etc.), the narrator focuses on them, but this does not mean that they are the sole perpetrators of these crimes, or the sole responsible for these phenomena. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 43-51 |
ISSN: | 2560-2659 |