Egészséges és demens idős személyek munkamemóriájának és implicit tanulásának összehasonlítása
A demencia minél nagyobb arányú és korai felismerése klinikai szempontból rendkívül jelentős, mert a korai kezelés nagyobb hatékonyságú lehet. Kutatásunkba 29 főt vontunk be, akiket a Mini-Mental Teszten (MMT) elért pontszámuk alapján demens (11 fő) és kontroll (18 fő) csoportba osztottunk. Vizsgála...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Szeged
2012
|
Sorozat: | Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012 |
Kulcsszavak: | Demencia, Öregedés - elmekórtan, Memória, Tanulás, Pszichológia - összehasonlító |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/75359 |
LEADER | 03197naa a2200277 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | acta75359 | ||
005 | 20220419142433.0 | ||
008 | 220419s2012 hu o 0|| hun d | ||
020 | |a 978 963 9927 56 8 | ||
022 | |a 1789-6061 | ||
040 | |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 1 | |a Szatlóczki Gréta | |
245 | 1 | 0 | |a Egészséges és demens idős személyek munkamemóriájának és implicit tanulásának összehasonlítása |h [elektronikus dokumentum] / |c Szatlóczki Gréta |
260 | |a Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |b Szeged |c 2012 | ||
300 | |a 33-45 | ||
490 | 0 | |a Szegedi pszichológiai tanulmányok | |
490 | 0 | |a Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012 | |
520 | 3 | |a A demencia minél nagyobb arányú és korai felismerése klinikai szempontból rendkívül jelentős, mert a korai kezelés nagyobb hatékonyságú lehet. Kutatásunkba 29 főt vontunk be, akiket a Mini-Mental Teszten (MMT) elért pontszámuk alapján demens (11 fő) és kontroll (18 fő) csoportba osztottunk. Vizsgálatunkban a két csoport teljesítményét hasonlítottuk össze munkamemória és implicit tanulási feladatokban. A munkamemórián belül a verbális munkamemória mérésére a Számterjedelem Tesztet használtuk, a munkamemória téri összetevőjének mérésére a Corsi-kocka Tesztet alkalmaztuk, valamint a komplex munkamemória mérőeljárásaként a Hallási Mondatterjedelem Tesztet és a Számlálási Terjedelem Tesztet vettük fel. Ezen felül a SRT felhasználásával vizsgáltuk, hogy az azonnali és 24 órával később mért implicit tanulás mértéke megegyezik-e a két csoportnál. Eredményül azt kaptuk, hogy a demens csoport munkamemória tesztekben elért teljesítménye a Számterjedelem és a Számlálási Terjedelem Tesztek esetében szignifikánsan, míg a Corsi-kocka Teszt esetében tendencia szinten rosszabb volt a kontroll csoporthoz képest, míg a Hallási Mondatterjedelem Teszten nem volt szignifikáns szintű különbség a két csoport között. Az implicit tanulás esetében az első adatfelvételkor a csoportok tanulási mintázatában eltérés volt megfigyelhető, azonban a szekvencia-specifikus tanulás hasonló mértékű volt. A második adatfelvételnél a demens csoportfelejtést mutatta szekvencia-specifikus tudás esetében, szemben a kontrollcsoporttal, akiknél nem jelentkezett offline felejtés. Összességében elmondható, hogy a két csoportjelen vizsgálatsorozatban használt kognitív neuropszichológiai profilja eltér egymástól. A mindennapi életben is fontos munkamemória és implicit tanulási helyzetek bizonyos aspektusaiban a demens csoport gyengébben teljesített. Eredményeink hosszú távon segíthetik a diagnosztikát és a fókuszált fejlesztést. | |
650 | 4 | |a Társadalomtudományok | |
650 | 4 | |a Pszichológia | |
695 | |a Demencia, Öregedés - elmekórtan, Memória, Tanulás, Pszichológia - összehasonlító | ||
700 | 0 | 1 | |a Rea Barbara |e aut |
700 | 0 | 1 | |a Janacsek Karolina |e aut |
700 | 0 | 1 | |a Németh Dezső |e aut |
856 | 4 | 0 | |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/75359/1/szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2012_033-045.pdf |z Dokumentum-elérés |