Egészséges és demens idős személyek munkamemóriájának és implicit tanulásának összehasonlítása

A demencia minél nagyobb arányú és korai felismerése klinikai szempontból rendkívül jelentős, mert a korai kezelés nagyobb hatékonyságú lehet. Kutatásunkba 29 főt vontunk be, akiket a Mini-Mental Teszten (MMT) elért pontszámuk alapján demens (11 fő) és kontroll (18 fő) csoportba osztottunk. Vizsgála...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Szatlóczki Gréta
Rea Barbara
Janacsek Karolina
Németh Dezső
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó Szeged 2012
Sorozat:Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012
Kulcsszavak:Demencia, Öregedés - elmekórtan, Memória, Tanulás, Pszichológia - összehasonlító
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75359
LEADER 03197naa a2200277 i 4500
001 acta75359
005 20220419142433.0
008 220419s2012 hu o 0|| hun d
020 |a 978 963 9927 56 8 
022 |a 1789-6061 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Szatlóczki Gréta 
245 1 0 |a Egészséges és demens idős személyek munkamemóriájának és implicit tanulásának összehasonlítása  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Szatlóczki Gréta 
260 |a Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó  |b Szeged  |c 2012 
300 |a 33-45 
490 0 |a Szegedi pszichológiai tanulmányok 
490 0 |a Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012 
520 3 |a A demencia minél nagyobb arányú és korai felismerése klinikai szempontból rendkívül jelentős, mert a korai kezelés nagyobb hatékonyságú lehet. Kutatásunkba 29 főt vontunk be, akiket a Mini-Mental Teszten (MMT) elért pontszámuk alapján demens (11 fő) és kontroll (18 fő) csoportba osztottunk. Vizsgálatunkban a két csoport teljesítményét hasonlítottuk össze munkamemória és implicit tanulási feladatokban. A munkamemórián belül a verbális munkamemória mérésére a Számterjedelem Tesztet használtuk, a munkamemória téri összetevőjének mérésére a Corsi-kocka Tesztet alkalmaztuk, valamint a komplex munkamemória mérőeljárásaként a Hallási Mondatterjedelem Tesztet és a Számlálási Terjedelem Tesztet vettük fel. Ezen felül a SRT felhasználásával vizsgáltuk, hogy az azonnali és 24 órával később mért implicit tanulás mértéke megegyezik-e a két csoportnál. Eredményül azt kaptuk, hogy a demens csoport munkamemória tesztekben elért teljesítménye a Számterjedelem és a Számlálási Terjedelem Tesztek esetében szignifikánsan, míg a Corsi-kocka Teszt esetében tendencia szinten rosszabb volt a kontroll csoporthoz képest, míg a Hallási Mondatterjedelem Teszten nem volt szignifikáns szintű különbség a két csoport között. Az implicit tanulás esetében az első adatfelvételkor a csoportok tanulási mintázatában eltérés volt megfigyelhető, azonban a szekvencia-specifikus tanulás hasonló mértékű volt. A második adatfelvételnél a demens csoportfelejtést mutatta szekvencia-specifikus tudás esetében, szemben a kontrollcsoporttal, akiknél nem jelentkezett offline felejtés. Összességében elmondható, hogy a két csoportjelen vizsgálatsorozatban használt kognitív neuropszichológiai profilja eltér egymástól. A mindennapi életben is fontos munkamemória és implicit tanulási helyzetek bizonyos aspektusaiban a demens csoport gyengébben teljesített. Eredményeink hosszú távon segíthetik a diagnosztikát és a fókuszált fejlesztést. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Pszichológia 
695 |a Demencia, Öregedés - elmekórtan, Memória, Tanulás, Pszichológia - összehasonlító 
700 0 1 |a Rea Barbara  |e aut 
700 0 1 |a Janacsek Karolina  |e aut 
700 0 1 |a Németh Dezső  |e aut 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/75359/1/szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2012_033-045.pdf  |z Dokumentum-elérés