Egészséges és demens idős személyek munkamemóriájának és implicit tanulásának összehasonlítása
A demencia minél nagyobb arányú és korai felismerése klinikai szempontból rendkívül jelentős, mert a korai kezelés nagyobb hatékonyságú lehet. Kutatásunkba 29 főt vontunk be, akiket a Mini-Mental Teszten (MMT) elért pontszámuk alapján demens (11 fő) és kontroll (18 fő) csoportba osztottunk. Vizsgála...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Szeged
2012
|
Sorozat: | Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2012 |
Kulcsszavak: | Demencia, Öregedés - elmekórtan, Memória, Tanulás, Pszichológia - összehasonlító |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/75359 |
Tartalmi kivonat: | A demencia minél nagyobb arányú és korai felismerése klinikai szempontból rendkívül jelentős, mert a korai kezelés nagyobb hatékonyságú lehet. Kutatásunkba 29 főt vontunk be, akiket a Mini-Mental Teszten (MMT) elért pontszámuk alapján demens (11 fő) és kontroll (18 fő) csoportba osztottunk. Vizsgálatunkban a két csoport teljesítményét hasonlítottuk össze munkamemória és implicit tanulási feladatokban. A munkamemórián belül a verbális munkamemória mérésére a Számterjedelem Tesztet használtuk, a munkamemória téri összetevőjének mérésére a Corsi-kocka Tesztet alkalmaztuk, valamint a komplex munkamemória mérőeljárásaként a Hallási Mondatterjedelem Tesztet és a Számlálási Terjedelem Tesztet vettük fel. Ezen felül a SRT felhasználásával vizsgáltuk, hogy az azonnali és 24 órával később mért implicit tanulás mértéke megegyezik-e a két csoportnál. Eredményül azt kaptuk, hogy a demens csoport munkamemória tesztekben elért teljesítménye a Számterjedelem és a Számlálási Terjedelem Tesztek esetében szignifikánsan, míg a Corsi-kocka Teszt esetében tendencia szinten rosszabb volt a kontroll csoporthoz képest, míg a Hallási Mondatterjedelem Teszten nem volt szignifikáns szintű különbség a két csoport között. Az implicit tanulás esetében az első adatfelvételkor a csoportok tanulási mintázatában eltérés volt megfigyelhető, azonban a szekvencia-specifikus tanulás hasonló mértékű volt. A második adatfelvételnél a demens csoportfelejtést mutatta szekvencia-specifikus tudás esetében, szemben a kontrollcsoporttal, akiknél nem jelentkezett offline felejtés. Összességében elmondható, hogy a két csoportjelen vizsgálatsorozatban használt kognitív neuropszichológiai profilja eltér egymástól. A mindennapi életben is fontos munkamemória és implicit tanulási helyzetek bizonyos aspektusaiban a demens csoport gyengébben teljesített. Eredményeink hosszú távon segíthetik a diagnosztikát és a fókuszált fejlesztést. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 33-45 |
ISBN: | 978 963 9927 56 8 |
ISSN: | 1789-6061 |