A munkamemória fejlődésének vizsgálata új magyar nyelvű sztenderdizált eljárások /

Munkánkban két új neuropszichológiai mérőeljárást mutatunk be, melyek alkalmasak a munkamemória életkori változásainak vizsgálatára, valamint egyes patológiák feltérképezésére. A számlálási terjedelem (Counting Span) és a műveleti terjedelem (Operation Span) teszt hazai sztenderdjének felállítása me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Fekete Regina
Filep Orsolya
Gyüre Tamás
Ujvári Katalin
Janacsek Karolina
Németh Dezső
Format: Book part
Published: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó Szeged 2010
Series:Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010
Kulcsszavak:Pszichológia, Memória
Subjects:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75348
Description
Summary:Munkánkban két új neuropszichológiai mérőeljárást mutatunk be, melyek alkalmasak a munkamemória életkori változásainak vizsgálatára, valamint egyes patológiák feltérképezésére. A számlálási terjedelem (Counting Span) és a műveleti terjedelem (Operation Span) teszt hazai sztenderdjének felállítása mellett egyéb tesztekkel (számterjedelem, olvasási terjedelem és hallási mondatterjedelem teszt) kapott korrelációit is megvizsgáltuk. A validálási folyamat során erős összefüggés mutatkozott az életkorral, valamint egyéb szocioökonómiai adatokkal. A továbbiakban ismertetjük a két teszt előnyeit és hátrányait, közzétesszük a normatív adatokat, valamint rávilágítunk az alapvető összefüggésekre, melyek befolyásolják a munkamemória-teljesítményt és annak fejlődését. In this paper we present two new neuropsychological tasks which can be used to examine the development of working memory capacity, and to measure clinical populations. We have produced the local standards of the Counting Span Task and the Operation Span Task, and examined their correlation between Digit Span, Reading Span and Listening Span. Results of the validating process showed a strong relationship with age and with other socio-economic data. We discuss the strengths and the weaknesses of these two tasks and show the basic relationships that influence the performance of working memory capacity and its development.
Physical Description:123-131
ISSN:1789-6061