A mondatmegértés és az implicit tanulás kapcsolata
A tanulmány a mondatmegértés, a nyelv és az implicit rendszerek kapcsolatát vizsgálja kísérleti módszerekkel. Kutatásunkban kettős terheléses implicit tanulást mérő eljárással ASRT teszteket folytattunk le egyetemi hallgatókkal, melynek során a reakcióidők statisztikai összehasonlításával az implici...
Saved in:
Main Authors: | |
---|---|
Format: | Book part |
Published: |
Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Szeged
2010
|
Series: | Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010 |
Kulcsszavak: | Pszichológia, Tanulás |
Subjects: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/75344 |
Summary: | A tanulmány a mondatmegértés, a nyelv és az implicit rendszerek kapcsolatát vizsgálja kísérleti módszerekkel. Kutatásunkban kettős terheléses implicit tanulást mérő eljárással ASRT teszteket folytattunk le egyetemi hallgatókkal, melynek során a reakcióidők statisztikai összehasonlításával az implicit tanulás mértékét határoztuk meg különböző kutatási feltételek mellett. A kettős terheléses elrendezés során az implicit tanulási feladat mellett szó-, mondat-feldolgozási és matematikafeladatokat kellett megoldaniuk a vizsgálati személyeknek. Eredményeink szerint egyedül a mondatfeldolgozás interferált az implicit tanulással, így valószínű hogy a beszédmegértés és a nyelvelsajátítás nagyban függ a procedurális /implicit rendszerektől. Vizsgálatunkban egy új módszer segítségével mutattuk ki, hogy a mondatmegértés és mentális nyelvtan kapcsolatban van a procedurális rendszerrel. Our research examines the link among sentence comprehension, language and the implicit systems with experimental methods. We conducted dual-task ASRT tests with university students and statistically compared their reaction times to define the measure of implicit learning in each different condition. Results indicated that sentence comprehension and language acquisition largely depend on the procedural/implicit systems. Earlier studies came to similar conclusion; however in those cases the implicit motor learning was not sufficiently eliminated. In our experiment we managed to demonstrate the link among sentence comprehension, language and the procedural system with a new method. |
---|---|
Physical Description: | 89-96 |
ISSN: | 1789-6061 |