A deklaratív / procedurális modell pszicholingvisztikai vizsgálata magyar főnevek többes szám képzése és magyar igék múlt idő képzése esetén

A nyelv deklaratív/procedurális modellje feltételezi, hogy a lexikon és a nyelvtan közötti különbség két eltérő memória rendszer működésének eredménye. A deklaratív, más szóval explicit memória említésekor tudatos előhívást megalapozó emlékezeti folyamatról van szó, amely elősegíti a tényekkel és es...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Szanka Szilvia
Lovassy Noémi
Gazsó Dorottya
Németh Dezső
Format: Book part
Published: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó Szeged 2010
Series:Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010
Kulcsszavak:Pszicholingvisztika, Pszichológia
Subjects:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75343
Description
Summary:A nyelv deklaratív/procedurális modellje feltételezi, hogy a lexikon és a nyelvtan közötti különbség két eltérő memória rendszer működésének eredménye. A deklaratív, más szóval explicit memória említésekor tudatos előhívást megalapozó emlékezeti folyamatról van szó, amely elősegíti a tényekkel és eseményekkel kapcsolatos általános tudás elsajátítását, valamint felelős a szótövek, a ragok ás komplex alakok tárolásáért. A procedurális (implicit) emlékezet támogatja a motoros és kognitív készségek elsajátítását és kifejezését, és a nyelvi folyamatokban a szabályvezérelt konstrukciók létrehozásában segít (mentális nyelvtan). Kutatásunk fő célja egy olyan magyar nyelvű mérőeljárás kidolgozása a morfológia produkció vizsgálatára, mely nemcsak a hibázásokat veszi alapul, hanem a reakcióidőt is, melyre korábbi pszicholingvisztikai mérőeljárásokban nem került sor. Vizsgálatunkban arra a kérdésre kerestük a választ, hogy a pontosságot illetve a reakcióidőt tekintve eltér-e egymástól a szabályos és rendhagyó alakok produkciója a múlt idő és többes szám képzési feladatokban. The declarative/procedural (DP) model of language claims that the functioning of two different memory systems affects the distinction between the mental lexicon and the mental grammar. The aim of the study was to work out a method for the examination of morphology during production tasks, in Hungarian language. This method considers not only mistakes but also measures reaction time, which was not possible in earlier psycholinguistic researches. Our study tested if reaction time and correctness differ during the production of the regular and irregular forms in past tense and plural production tasks.
Physical Description:79-87
ISSN:1789-6061