Vak diákok iskolai integrációja hatásának vizsgálata magyar és angol mintán
A kutatás témája vak diákok iskolai integrációja hatásának vizsgálata magyar és angol diákok részvételével, 524 fős mintán. Mindkét országban összehasonlító vizsgálat készült integrációban résztvevő, és olyan iskolák között, ahol nem tanul vak diák. A kutatás célja volt megfigyeléseket gyűjteni az é...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
SZEK JGYF Kiadó
Szeged
2006
|
Sorozat: | Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2006 |
Kulcsszavak: | Fogyatékosság - látás, Esélyegyenlőség - oktatás, Integrált oktatás, Csökkent képességű gyermek oktatása, Pszichológia |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/75328 |
Tartalmi kivonat: | A kutatás témája vak diákok iskolai integrációja hatásának vizsgálata magyar és angol diákok részvételével, 524 fős mintán. Mindkét országban összehasonlító vizsgálat készült integrációban résztvevő, és olyan iskolák között, ahol nem tanul vak diák. A kutatás célja volt megfigyeléseket gyűjteni az épek hozzáállásáról az integrált oktatással kapcsolatban, és feltárni, hogy a vakságról szerzett egyéni tapasztalatok miként hatnak a vak emberek felé közvetített attitűdökre. Cél volt továbbá vizsgálni a vak diák osztályban betöltött szerepét, és a szociális integráció folyamatát. A vizsgálat feltételezi, hogy az integrációban tanuló diákok Magyarországon és Angliában egyaránt, több ismerettel rendelkeznek a vakságról, mint azok, akik nem tanulnak együtt vak diákkal. Továbbá az oktatásban jelen van a sikeres és sikertelen integráció, és az utóbbi esetben az együttnevelés nem segíti elő a másság elfogadását. Az önállóan kifejlesztett kérdőív egyéni és fókusz csoport interjúkkal egészült ki, mely kiterjedt az osztályokra, vak diákokra, szüleikre (a magyar vak diákok esetében), az osztályfőnökökre, a vak diákok osztályában tanító néhány pedagógusra és a magyar mintán az iskolák vezetőire. A dolgozat ismerteti a két ország közötti jelentősebb különbségeket továbbá megfogalmaz néhány javaslatot a hatékony integráció érdekében. It has been an issue since the beginning of the 1980's how we can integrate children with disabilities into local schools. I investigated ordinary schools where blind students study with sighted students. There are just a few studies about the effect of integration on sighted; therefore I was interested in their point of view, opinions, feelings, knowledge about blind people and most of all whether they can take an advantage of being together with somebody who lives with a disability. 236 children have been surveyed in Budapest and 288 in the United Kingdom, mainly in two educational setting. They were between 15 and 17. I have used a questionnaire I prepared and I also made several interviews with the blind student, with their class master, with the head of the school, and some focus group interviews with 6 students in the control group and in the integrated classes as well included the blind girls or boys. I pointed out the differences between the integrated classes and the control group regarded to their knowledge and their attitudes towards blind people, and found out what the main factors are to be a very effective class where everyone feels comfortable, and what could lead to an unsuccessful inclusion. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 85-97 |
ISBN: | 978 963 7356 64 3 |