Felsőoktatási tehetségtérkép - hallgatói jövőkép
Vizsgálatom egy többlépcsős kutatási folyamatnak a része, melynek célja, hogy megpróbáljam minél több aspektusból megragadni a magyarországi felsőoktatási tehetséggondozó programokban résztvevő hallgatók jellemzőit. Célpontom az a szűk hallgatói réteg, amelyik valamilyen formában részt vesz a hazai...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2014
|
Sorozat: | Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok
1 No. 1 |
Kulcsszavak: | Tehetséggondozás - felsőoktatás |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/75131 |
Tartalmi kivonat: | Vizsgálatom egy többlépcsős kutatási folyamatnak a része, melynek célja, hogy megpróbáljam minél több aspektusból megragadni a magyarországi felsőoktatási tehetséggondozó programokban résztvevő hallgatók jellemzőit. Célpontom az a szűk hallgatói réteg, amelyik valamilyen formában részt vesz a hazai felsőoktatási tehetséggondozásban. Jelen tanulmány az ő jövőbeli terveikkel foglalkozik, és azt vizsgálja, hogy hogyan viszonyulnak a tudományos pálya, illetve más kedvező munkaerő-piaci lehetőségek iránt. Az adatgyűjtés alapját egy komplex online kérdőív képezte, melyben a tehetség legfontosabb aspektusait vizsgáltam (kreativitás, motiváció, intelligencia, speciális készségek). A vizsgálat részeként 175 fő (öt vezető egyetem tehetséggondozásban résztvevő hallgatói) töltött ki egy 10 itemes, a jövőbeli tervekkel és érdeklődéssel kapcsolatos kérdésblokkot. Az adatok elemzése arra mutat, hogy a tehetséges hallgatók szignifikánsabban nagyobb számban preferálják az egyéb szakmai karriert a tudományos pályához képest. Ez az eredmény ellentmond elvárásomnak, és annak a ténynek, hogy a tehetségfejlesztő programok a felsőoktatásban elsősorban a tudományos pályára készítenek fel. A tehetségek jövőbeli lehetőségeinek, terveinek további kutatása fontos, mivel a tehetségfejlesztés a társadalmi fejlődés egyik mozgatórugója. Cégek, vállalatok, sőt országok sorsát határozhatja meg a tehetségekért folytatott versengés, és a hazai tudományos elit utánpótlásának kineveléséhez is nélkülözhetetlen a tehetségfejlesztés a felsőoktatásban. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 81-94 |
ISSN: | 2064-9258 |