Adalékok a nyelvi tudatosság fogalmának kialakulásához - Vigotszkij kutatásainak alkalmazhatósága az oktatásban

A Nemzeti alaptantervben kiemelt feladat a nyelvi tudatosság fejlesztése, mert ennek fejlettségi szintje határozza meg az írás-olvasás tanulás és ezen keresztül a tanulási képesség, valamint az idegennyelv-tanulás sikerességét. A nyelvi tudatosság fogalma az 1970-es években kezdett megjelenni, ám Vi...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Juhász Valéria
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Szeged 2021
Sorozat:Módszertani közlemények 61 No. 3
Kulcsszavak:Magyar nyelv tanítása, Képességfejlesztés, Beszéd és gondolkodás, Pedagógia - módszer
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/74839
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A Nemzeti alaptantervben kiemelt feladat a nyelvi tudatosság fejlesztése, mert ennek fejlettségi szintje határozza meg az írás-olvasás tanulás és ezen keresztül a tanulási képesség, valamint az idegennyelv-tanulás sikerességét. A nyelvi tudatosság fogalma az 1970-es években kezdett megjelenni, ám Vigotszkij már az 1900-as évek elején írt a témáról különböző nyelvfilozófiai, kutatási tanulmányokat. Jelen tanulmányban Claparède tudatosítási törvényéből kiindulva írjuk le Vigotszkij nyelvi tudatossággal kapcsolatos elképzeléseit, részletezve az egocentrikus (kihangosított belső) beszéd, a belső beszéd, illetve az írott beszéd koncepcióját. Ezek után rátérünk a gyermekek fogalmi fejlődésének bemutatására a tudományos és a hétköznapi fogalmak fejlődésének vizsgálatával. Vigotszkij elgondolásainak mai, pedagógiai alkalmazhatóságát két területen érintjük: az egocentrikus beszéd, illetve a fogalmak fejlődése területén, ezen belül is a grafikus rendezők hatékonyabb használatára terünk ki.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:26-43
ISSN:2063-3734