Óvodáskorú gyermekek viselkedésének vizsgálata digitális otthoni környezetben egy szülői megfigyelés eredményei /
Napjainkban az óvodáskorú gyermekek körében gyakran használtak és igen kedveltek az IKT-eszközök. Ha körülnézünk a környezetünkben, azt látjuk, hogy a legkisebbek is nagyon ügyesen használják már a táblagépet, okostelefont. Éppen ezért az IKT használata és annak hatásai időszerű és releváns kutatási...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar
Szeged
2021
|
Sorozat: | Módszertani közlemények
61 No. 2 |
Kulcsszavak: | Világjárvány, Információs társadalom, Digitális technika használata - kisgyermekkor, Pedagógiai kutatás |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/74834 |
Tartalmi kivonat: | Napjainkban az óvodáskorú gyermekek körében gyakran használtak és igen kedveltek az IKT-eszközök. Ha körülnézünk a környezetünkben, azt látjuk, hogy a legkisebbek is nagyon ügyesen használják már a táblagépet, okostelefont. Éppen ezért az IKT használata és annak hatásai időszerű és releváns kutatási témának számít napjainkban, sok vizsgálat és eredmény születik a különböző életkorú populációk, különböző környezetben, különböző célokkal történő IKT-használatával kapcsolatos kérdések megválaszolása céljából. Az óvodáskorúak körében arról már végeztek kutatásokat, milyen eszközt, mikor és milyen rendszereséggel használnak a gyermekek, azonban arra vonatkozóan, hogy milyen hatást gyakorol maga az IKT-eszköz, illetve az azon végzett tevékenység a gyermek viselkedésére, hangulatára, tudomásunk szerint nem folytak nagyobb volumenű vizsgálatok hazánkban. Ez motivált arra, hogy strukturált megfigyeléssel adatokat gyűjtsek arról, miként befolyásolja a gyermekek hangulatát, viselkedését az IKT-eszközön megjelenített tartalom. A megfigyelést szülők végezték otthoni környezetben, alanyai óvodáskorú gyermekek voltak. Eredményeim arra világítanak rá, hogy az IKT-eszközön végzett tevékenység, illetve maga az IKT-eszköz-használat befolyásolja a gyermekek hangulatát, viselkedését. Felfedezhető volt pozitív, illetve negatív hangulat-, viselkedésváltozás egyaránt. Kutatásomból kiderül, hogy azon gyermekek, akik pozitív hangulattal kezdték meg az eszköz használatát, az esetek túlnyomó részében negatív hangulattal fejezték be azt. E pozitívból negatívba forduló hangulatváltozás egyes esetekben az eszközön folytatott tevékenység hatásából, más esetekben pedig az eszköz letételéből, annak megvonásából származott. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 140-152 |
ISSN: | 2063-3734 |