Az ecsetkezelés könnyedsége és a tünékenység esztétikája

A könnyedség homályos, tünékeny fogalom, amely azonban meghatározó a rokokó stílusirányzathoz sorolt művészek, s közülük is elsősorban Watteau festészetével összefüggésben. A könnyedség ugyanakkor történeti kategória, amely a reneszánsz kor udvari viselkedéskultúrájára, Castiglione sprezzaturafogalm...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Bartha-Kovács Katalin
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Magyar Irodalmi Tanszék Szeged 2020
Sorozat:Acta historiae litterarum hungaricarum 35-36
Kulcsszavak:Festészet - francia - 17-18. sz., Képzőművészet, Jean-Antoine Watteau, Jean-Honoré Fragonard, Anne Claude Philippe Caylus
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/71867
LEADER 03012nab a2200229 i 4500
001 acta71867
005 20230328124809.0
008 210203s2020 hu o 0|| hun d
022 |a 0586-3708 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 2 |a Bartha-Kovács Katalin 
245 1 3 |a Az ecsetkezelés könnyedsége és a tünékenység esztétikája  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Bartha-Kovács Katalin 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Magyar Irodalmi Tanszék  |b Szeged  |c 2020 
300 |a 142-165 
490 0 |a Acta historiae litterarum hungaricarum  |v 35-36 
520 3 |a A könnyedség homályos, tünékeny fogalom, amely azonban meghatározó a rokokó stílusirányzathoz sorolt művészek, s közülük is elsősorban Watteau festészetével összefüggésben. A könnyedség ugyanakkor történeti kategória, amely a reneszánsz kor udvari viselkedéskultúrájára, Castiglione sprezzaturafogalmára nyúlik vissza. A festészetelméleti diskurzusban ez a fogalom leggyakrabban az „ecsetkezelés könnyedsége” (légèreté du pinceau) kifejezésben fordul elő és ebben a formában lexikalizálódott a francia nyelvben. Tanulmányunkban XVIII. századi forrásszövegek: szótárak és enciklopédiák, valamint Caylus De la légèreté de l’outil [Az ecsetkezelés könnyedségéről] című, 1755-ös akadémiai előadása nyomán a könnyedség képi megnyilvánulásait vizsgáljuk Watteau hintázó nőt ábrázoló művei alapján, amelyeknek nemcsak a kidolgozásmódja, hanem a témája is könnyedséget sugall. Die Leichtigkeit ist ein vager, flüchtiger Begriff, die jedoch für die Malerei der Rokoko-Künstler, insbesondere für Jean-Antoine Watteau, von entscheidender Bedeutung ist. Gleichzeitig ist sie eine historische Kategorie, die bis zur Verhaltenskultur der italienischen Renaissance, bis zu Castigliones spezzaturaBegriff zurückgeht. Im französischen kunsttheoretischen Diskurs wurde dieses Konzept lexikalisch am häufigsten in der Formel „Leichtigkeit der Pinselführung“ (légèreté du pinceau) festgesetzt und wird meistens in dieser Form verwendet. In dem vorliegenden Aufsatz werden – anhand von Wörterbüchern und Enzyklopädien aus dem 18. Jahrhundert, sowie dem akademischen Vortrag von Caylus im Jahre 1755, De la légèreté de l’outil (Die Leichtigkeit der Pinselführung) – die bildliche Veranschaulichung der Leichtigkeit in Watteaus schaukelnde Frauen darstellenden Werken untersucht, neben deren Ausarbeitung auch ihr Thema Leichtigkeit ausstrahlt. 
650 4 |a Bölcsészettudományok 
650 4 |a Nyelvek és irodalom 
650 4 |a Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) 
695 |a Festészet - francia - 17-18. sz., Képzőművészet, Jean-Antoine Watteau, Jean-Honoré Fragonard, Anne Claude Philippe Caylus 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/71867/1/hist_litt_hung_035-036_ujfolyam_004-005_142-165.pdf  |z Dokumentum-elérés