Óvodások időjárással kapcsolatos szóasszociációinak elemzése

Kutatásunkban óvodások fogalmi struktúráját vizsgáltuk nyolc hívófogalom (időjárás, eső, szél, csapadék, tavasz, nyár, ősz, tél) segítségével, szóasszociációs módszerrel. Eredményeink hozzájárulhatnak a gyermekek, tanulók fogalmi struktúrájának megismeréséhez, összehasonlításához, a fogalmi váltás k...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Daru Katalin
Tóth Zoltán
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2014
Sorozat:Oktatáskutatás határon innen és túl
Kulcsszavak:Oktatásügy - magyar, Oktatáspolitika - Magyarország, Oktatáskutatás - Magyarország
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/65701
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Kutatásunkban óvodások fogalmi struktúráját vizsgáltuk nyolc hívófogalom (időjárás, eső, szél, csapadék, tavasz, nyár, ősz, tél) segítségével, szóasszociációs módszerrel. Eredményeink hozzájárulhatnak a gyermekek, tanulók fogalmi struktúrájának megismeréséhez, összehasonlításához, a fogalmi váltás kimutatásához. A mintát négy–hatéves óvodás gyermekek képezték. Megállapítottuk az asszociációk korra és nemre vetített átlagát, a hívófogalmak kapcsolati együtthatóit, a kapcsolatok erősségét, és a kapcsolati hálót összevetettük a szakértői hálóval. A hívófogalmak között a fiúknál kevesebb, de erősebb kapcsolatot, a lányoknál nagyobb számú, de főleg gyenge kapcsolatot találtunk. A fiúk az időjárás és a nyár fogalmához társították a legtöbb kifejezést, a lányok a telet részesítették előnyben, a szélről és a tavaszról asszociáltak többet a fiúknál. A gyerekek a többségük előtt ismeretlen csapadék hívófogalomhoz hangalaki hasonlóság alapján társítottak szavakat. A vizsgált minta alacsony elemszáma ellenére az óvodások körében végzett vizsgálat eredményei hasznos adalékul szolgálnak további kutatásainkhoz. In this research, we examined the conceptual structure of 4-6 year-old children through eight weather-related concepts (weather, precipitation, wind, rain, spring, summer, autumn, winter), using a word association technique. From the responses means of associations were calculated both for different age groups and for genders. Contact coefficients between concepts and the strength of associations also were determined, and we compared children’s network of connections to the peer mesh. The study has shown rich conceptual nets among boys and girls. Boys have fewer but stronger connections between the stimulus words, wheras girls have more weak ties. Boys associated more concepts with the stimulus words weather and summer, while girls preferred winter, wind and spring, and they associated more with these words than boys. The stimulus word precipitation was unknown by the majority of children, so they associated with paronymous words. The results of this small-scale study are more useful input into our further research.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:39-57
ISBN:978-615-5372-17-9
ISSN:2064-6755