Metafogalmi ismeretek a földrajz tankönyvekben

Külföldi és hazai vizsgálatok igazolják, hogy a fogalmi váltás elősegítése szempontjából a hagyományos tankönyvek kevésbé hatékonyak, mint azok, amelyek hangsúlyozottan tárgyalják a fogalmi rendszerrel kapcsolatos ún. metafogalmi ismereteket is (Tóth 2011). Az utóbbi évek vizsgálataiból tudjuk, hogy...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Szűcs Tímea
Tóth Zoltán
Format: Book part
Published: 2014
Series:Oktatáskutatás határon innen és túl
Kulcsszavak:Tankönyvelemzés, Oktatáskutatás - Magyarország
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/65697
Description
Summary:Külföldi és hazai vizsgálatok igazolják, hogy a fogalmi váltás elősegítése szempontjából a hagyományos tankönyvek kevésbé hatékonyak, mint azok, amelyek hangsúlyozottan tárgyalják a fogalmi rendszerrel kapcsolatos ún. metafogalmi ismereteket is (Tóth 2011). Az utóbbi évek vizsgálataiból tudjuk, hogy a diákoknak számos, tudományosan nem helytálló ismeretük, tévképzetük van földrajzból is (Kádár és Farsang 2012). Kutatásunk célja, a metafogalmi ismeretek vizsgálata a hazai földrajz tankönyvekben. A vizsgálat legfontosabb eredménye, hogy egyik kiadó és egyik évfolyam tankönyvében talált magyarázatok száma sem kiemelkedő, nincs szignifikáns különbség a vertikális és a horizontális összehasonlítás esetében sem. A vizsgálatok során arra a következtetésre jutottunk, hogy a jelenlegi földrajz tankönyvekben alig találunk metafogalmi ismereteket. A szerzőknek nagyobb figyelmet kellene fordítani a fogalmi váltást elősegítő tankönyvi szövegekre, ugyanis a tankönyv alapvető szerepet tölt be a tanulás és a tanítás folyamatában egyaránt. Many national and foreign investigations prove that in terms of facilitation of conceptional changes traditional textbooks are less effective than those which contain more information about the so-called meta-conceptional knowledge related to the conceptional system (Tóth, 2011). We know from the previous studies, that the students have many misconceptions about geography (Kádár, Farsang, 2012). The aim of our study is the investigation of metaconceptional knowledge in the national geography textbooks. On the basis of our results we can conclude that none of the textbooks contains a prominent amount of explanations and comments. This statement is true for every national publishers’ textbook in the case of every class. We could not explore a significant difference neither in the case horizontal nor in the case of vertical comparison. Our results revealed that current geography textbooks barely contains meta-conceptional information. We suggest to the textbook writers that they should pay more attention to the texts which promotes the conceptional changes, because textbooks play a central role both in the process of learning and teaching.
Physical Description:135-152
ISBN:978-615-5372-17-9
ISSN:2064-6755