Az olvasási, matematikai és természettudományi teljesítmények vizsgálata diagnosztikus feladatbank használatával

A diagnosztikus értékelés a tanulói teljesítmények hagyományosnak tekinthető minősítése mellett azok részletes szakmai elemzését is lehetővé teszi. Megfelelően kidolgozott és paraméterezett feladatokkal, tesztekkel feltárhatók a fejlődési folyamatok, elemezhetők a hiányosságok, hibák, az elemzések a...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Testületi szerző: Pedagógiai Értékelési Konferencia (10.) (2012) (Szeged)
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2012
Sorozat:Pedagógiai Értékelési Konferencia 10
Kulcsszavak:Pedagógiai kutatás - előadáskivonat, Értékelés - pedagógiai - előadáskivonat, Iskolai teljesítmény - mérés - előadáskivonat
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/60893
LEADER 02923naa a2200181 i 4500
001 acta60893
005 20221108115519.0
008 190830s2012 hu o 1|| zxx d
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
245 0 3 |a Az olvasási, matematikai és természettudományi teljesítmények vizsgálata diagnosztikus feladatbank használatával  |h [elektronikus dokumentum] 
260 |c 2012 
300 |a 149-150 
490 0 |a Pedagógiai Értékelési Konferencia  |v 10 
520 3 |a A diagnosztikus értékelés a tanulói teljesítmények hagyományosnak tekinthető minősítése mellett azok részletes szakmai elemzését is lehetővé teszi. Megfelelően kidolgozott és paraméterezett feladatokkal, tesztekkel feltárhatók a fejlődési folyamatok, elemezhetők a hiányosságok, hibák, az elemzések alapján megtervezhető a tanulás további menete, a tanítási-tanulási folyamat esetleges korrekciója, akár a célrendszer innovációja is. Kutatásunkban az olvasási, a matematikai és a természettudományi teljesítmények értékelésére kidolgozott diagnosztikus feladatbank alapján végeztünk elemzéseket, fejlődés- és különbségvizsgálatokat. A feladatbank mindhárom területen több száz paraméterezett szaktudományi, alkalmazási és gondolkodási feladatot tartalmaz, mindhárom területen az 1–6. évfolyamosok számára. A feladatokat 2010-ben és 2011-ben, több száz fős országos mintákon mértük be. Az így paraméterezett feladatok közül válogatva, mindhárom területen más-más szempontú diagnosztikus elemzést végeztünk. Egyrészt választ kerestünk a három terület néhány, a szakirodalomban is gyakran felvetődő és vizsgált szakmai kérdésére, másrészt célunk volt a diagnosztikus feladatbank alapján végezhető elemzési lehetőségek kipróbálása, bemutatása. Az olvasás (a szövegértés) területén a kapcsolódó kutatásokban gyakran vizsgált, pszichikus műveletek (pszichikus struktúrák) és szövegtípusok közötti különbségeket elemeztük. A matematika területén a deduktív következtetések működését, a gondolkodás tartalomfüggését vizsgáltuk különböző matematikai tartalmakon. A természettudományi feladatok alapján a fejlődési folyamatok feltárására koncentráltunk, a szaktudományi, alkalmazási, gondolkodási feladatok közötti különbségeket elemeztük. Végül mindhárom terület esetében megvizsgáltuk a sajátos nevelési igényű tanulók teljesítményeit, elemeztük a többségi tanulók teljesítményeitől való eltéréseket. 
695 |a Pedagógiai kutatás - előadáskivonat, Értékelés - pedagógiai - előadáskivonat, Iskolai teljesítmény - mérés - előadáskivonat 
710 |a Pedagógiai Értékelési Konferencia (10.) (2012) (Szeged) 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/60893/3/pek_2012_149-150.pdf  |z Dokumentum-elérés