Az olvasási, matematikai és természettudományi teljesítmények vizsgálata diagnosztikus feladatbank használatával
A diagnosztikus értékelés a tanulói teljesítmények hagyományosnak tekinthető minősítése mellett azok részletes szakmai elemzését is lehetővé teszi. Megfelelően kidolgozott és paraméterezett feladatokkal, tesztekkel feltárhatók a fejlődési folyamatok, elemezhetők a hiányosságok, hibák, az elemzések a...
Elmentve itt :
Testületi szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
2012
|
Sorozat: | Pedagógiai Értékelési Konferencia
10 |
Kulcsszavak: | Pedagógiai kutatás - előadáskivonat, Értékelés - pedagógiai - előadáskivonat, Iskolai teljesítmény - mérés - előadáskivonat |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/60893 |
Tartalmi kivonat: | A diagnosztikus értékelés a tanulói teljesítmények hagyományosnak tekinthető minősítése mellett azok részletes szakmai elemzését is lehetővé teszi. Megfelelően kidolgozott és paraméterezett feladatokkal, tesztekkel feltárhatók a fejlődési folyamatok, elemezhetők a hiányosságok, hibák, az elemzések alapján megtervezhető a tanulás további menete, a tanítási-tanulási folyamat esetleges korrekciója, akár a célrendszer innovációja is. Kutatásunkban az olvasási, a matematikai és a természettudományi teljesítmények értékelésére kidolgozott diagnosztikus feladatbank alapján végeztünk elemzéseket, fejlődés- és különbségvizsgálatokat. A feladatbank mindhárom területen több száz paraméterezett szaktudományi, alkalmazási és gondolkodási feladatot tartalmaz, mindhárom területen az 1–6. évfolyamosok számára. A feladatokat 2010-ben és 2011-ben, több száz fős országos mintákon mértük be. Az így paraméterezett feladatok közül válogatva, mindhárom területen más-más szempontú diagnosztikus elemzést végeztünk. Egyrészt választ kerestünk a három terület néhány, a szakirodalomban is gyakran felvetődő és vizsgált szakmai kérdésére, másrészt célunk volt a diagnosztikus feladatbank alapján végezhető elemzési lehetőségek kipróbálása, bemutatása. Az olvasás (a szövegértés) területén a kapcsolódó kutatásokban gyakran vizsgált, pszichikus műveletek (pszichikus struktúrák) és szövegtípusok közötti különbségeket elemeztük. A matematika területén a deduktív következtetések működését, a gondolkodás tartalomfüggését vizsgáltuk különböző matematikai tartalmakon. A természettudományi feladatok alapján a fejlődési folyamatok feltárására koncentráltunk, a szaktudományi, alkalmazási, gondolkodási feladatok közötti különbségeket elemeztük. Végül mindhárom terület esetében megvizsgáltuk a sajátos nevelési igényű tanulók teljesítményeit, elemeztük a többségi tanulók teljesítményeitől való eltéréseket. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 149-150 |